sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 הרב שמואל מוהליבר והרב יצחק יעקב ריינס : שני טיפוסים של ציונות דתית ואין אני בא לשוב ולתאר את פועלם ותרומתם ההיסטוריים והמדיניים . אציג כעת בהרחבה את ההבדלים שבין קווי האישיות של השניים כאבטיפוס של תגובה דתית לאומית לאירועי סוף המאה התשע עשרה וראשית המאה העשרים . התכלית ההבחנה בין הרבנים מוהליבר וריינס נעוצה בראש ובראשונה בהגדרת המטרה והיעד לפועלם . הרב מוהליבר פעל להגשמת מטרה אחת ממוקדת ומוגדרת : יישוב ארץ ישראל . הוא אומנם תלה ביישוב הארץ תקוות כמו קירוב לבבות והתעלות רוחנית ודתית, אולם אלו לא היו המטרות המוצהרות . כן היה מעורב במהלכים מדיניים, אולם 4 לעומת זאת הרב ריינס הציב לו כמטרה התחדשות אלה לא היו מרכזיים בפעילותו . רעיונית, דתית ותרבותית . כלומר המטרה של הרב ריינס מסתעפת למטרות רבות, שיישוב הארץ היא רק אחת מהן . מבחינת הרב מוהליבר המאבק בגלותיות מסתכם מניה וביה בנטישתה, בעזיבת הגלות ועלייה לארץ ישראל . לעומת זאת מבחינת הרב ריינס המאבק הוא בטיפוס הגלותי, וכדי להציב טיפוס חדש שאיננו גלותי יש צורך 5 בשידוד מערכות, כולל הגדרה מחודשת של יסודות האמונה היהודית בדור של תחייה . נוסף לכך יצר ריינס מערכת מונחים וסגנון חדש כדי להתמודד עם המציאות החדשה . מבט קצר בספר שנדפס לאחר פטירתו, "ספר הערכים" ( יצא לאור כרך ראשון בלבד ) , ילמד על הטרמינולוגיה החדשה שיצר, ושבאופן פרדוקסלי היא מהולה במונחים מתוך הספרות של ימי הביניים . עלייה לארץ לא תספיק כדי ליצור טיפוס חדש . כללו של דבר, הרב מוהליבר נאבק בגולה בעוד שהרב ריינס נאבק בגלותיות . ויש להבין : כדי להסיט את מרכז הכובד לפעילות האנושית המתקשרת בדרך כלשהי לגאולת העם יש צורך באוריינטציה של התחדשות . גם בתקופת שירותו ברבנות דיבר וכתב הרב מוהליבר על הצורך בשילוב ההשכלה עם הקודש כשם שהראי"ה ידבר על השילוב של הפילוסופיה, האסתטיקה והגופניות בדמותו של האדם החדש . אי אפשר להיאבק בגולה ברצינות ללא ההבנה שיש כאן פתח לעידן חדש ולאדם גאולי . אולם הרב ריינס צירף מעשים לדיבורים קודם היותו לדמות של פוליטיקאי . הישיבה שהקים בלידה יישמה את האוריינטציה החדשה . הוא הבין שללא עובדות תישאר הפרשנות הגאולית למאורעות הדור בגדר חלומות, ולא תקרום עור וגידים . הרב ריינס בחן מחדש את יסודות האמונה היהודית כדי למקם בהם את הלאומיות . כלומר 4 והשוו לניסיון הרומנטי של אחיעזר ארקין, הרב שמואל מוהליבר הציוני המדיני הראשון, ציוני דרך, מזכרת בתיה תשע"ט . מדרך הטבע היה האינטרס להציג את מוהליבר כמדינאי, אך לא בהצלחה יתרה . 5 ראו ד' שוורץ, אמונה על פרשת דרכים : בין רעיון למעשה בציונות הדתית, תל אביב תשנ"ו, פרק ראשון .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help