sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 דב שוורץ ההסברה הציונית הדתית עצמה מבקשים חוקרים אלה להקדימה אל לפני 1902 . הרי ההגות הציונות הדתית ביקשה לבסס את רציפותה בציבור הדתי הלא ציוני במיוחד, ועל כן טענה שהיא המשך של עליית אברהם אבינו לארץ, עליית הרמב"ן, עליית תלמידי הגר"א וכן הלאה . חוקרים אימצו גישה עקרונית זו והציגו רציפות, ונימוקם וטעמם עימם . מכל מקום מחלוקת זו איננה צריכה לעמוד בדרכו של הניסיון הטיפולוגי שאני מבקש להציג בשורות שלהלן . אני רוצה לטעון, שהרב מוהליבר מציין טיפוס מוגדר בעל אפיונים מובחנים בעוד שהרב ריינס מציין טיפוס שונה בתכלית . במה דברים אמורים ? ( א ) ביצועי מול פוליטי : מוהליבר ציין את הטיפוס המביע את עצמו באמצעות הפעולה וההתנהגות המשמעותית, ואילו ריינס ציין את הטיפוס הפוליטי שכוחו באמצעי הביטוי והרטוריקה . ( ב ) מיקוד מול חזון כולל : מוהליבר ציין את הטיפוס ממוקד המטרה, שסבור שהתפרסות וכוללנות עלולות להפריע ולפגום, בעוד שריינס ציין את הטיפוס המודע לכך שהרעיון הלאומי הוא בעל היבט מקיף . ( ג ) זהות : מוהליבר ציין את הטיפוס חסר הזהות המוגדרת למעט המטרה, מול ריינס, שהוא טיפוס המייצג זהות ממסדית מוגדרת . השינויים שבין השניים הם להערכתי אחת הסיבות המרכזיות שהרב ריינס לא תמך בפועלו של הרב מוהליבר כשזה נזקק נואשות לתמיכה זו . ברצוני להצביע על תהליך כזה : שני הדגמים מתגלגלים במהלך האירועים ההיסטוריים לדגמים דומים, המותאמים לזמן . כאשר הדגמים הללו מאבדים את חיוניותם לטובת הממסד המכרסם בראשוניות מופיעים דגמים דומים חדשים, וחוזר חלילה . הטענה שלי מתייחסת לגלגולים אלה : ( א ) הרב מוהליבר והרב ריינס כאישים היסטוריים וכדגמים אישיותיים . ( ב ) הפועל המזרחי ( דגם של מוהליבר ) והמזרחי ( דגם ריינס ) . ( ג ) גוש אמונים ( דגם מוהליבר ) והמפד"ל ( דגם ריינס ) . כאמור מדובר על דגמים כלליים ואידאליים, ומובן שזרמים ותתי-זרמים הופכים את המציאויות המעשית והפוליטית כאחת למרובדות ומסועפות . יתר על כן, להלן אראה ששלושת הגלגולים הללו, הרחוקים זה מזה כדי עשרות שנים, אינם מקריים, ויש קווים היסטוריים קונקרטיים המקשרים ביניהם . ( ב ) התגבשות הדפוסים ראשיתם של הדפוסים הטיפולוגיים בדתיות הלאומית נעוצה, כאמור, בדמויות הקונקרטיות של הרבנים מוהליבר וריינס . דמויות אלה כבר נחקרו בהרחבה ובעומק,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help