sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

מלחינים מובילים בישראל החלו לחפש וללמוד את המקורות עצמם בבתי הכנסת ובאירועים פארה-ליטורגיים . אני רואה את עצמי כשייך למגמה זו בכל רמ"ח איבריי ושס"ה גידיי . יצירתי הראשונה הייתה קנטטה למקהלה ולתזמורת קמרית, המבוססת על לחני תיקון חצות של יהודי מרוקו . השנייה הייתה רביעייה לכלי קשת המבוססת על פיוט לברית מילה של יהודי לוב . להערכתי מגמה זו היא בעלת משמעות מרכזית בכל דרכי כיוצר . הפיוט המסורתי במובן הרחב ביותר שימש לי השראה לאורך כל דרכי המוסיקלית גם ביצירות שלא חיפשתי בהן את המקור היהודי דווקא . לדעתי מלחין איננו מסוגל להגדיר את מידת ההשפעה של מקורות שונים על יצירתו, ורק ההיסטוריה עשויה לגלות זאת ; אולם הוא מסוגל בהחלט להצהיר מהם הגורמים המעוררים אצלו את היצירה . בסעיף זה אני יכול להצהיר ללא היסוס, שעולם הפיוט והמורשת היהודית הוא טריגר חזק מאוד בכל דרכי האמנותית" ( נדפס בתוך דב שוורץ, כינור נשמתי : המוסיקה בהגות היהודית, רמת גן תשע"ג, עמ' 353 - 354 ) . עד כמה היה אביצור דמות חשובה בעיני מוסיקאים וחוקרים יוכל הקורא ללמוד מספרם של עטרה איזקסון וכותב שורות אלה, "מוסיקה, ישראליות, יהדות ואנחנו" ( ירושלים תשפ"א ) . כפי שציינתי לעיל, אביצור היה איש הציונות הדתית . הוא למד בחינוכו היסודי והעל-יסודי במוסדות התנועה ( מקוה ישראל, המדור הדתי ) , היה חבר בבני עקיבא, ולמעשה היה אולי המלחין היחיד של מוסיקה אמנותית שצמח בציונות הדתית ולא הגיע אליה מבחוץ כחוזר בתשובה . אביצור אף הקים את המגמה למוסיקה הראשונה בחמ"ד, בתיכון הימלפרב בירושלים . על כן הוא תופעה ציונית דתית מובהקת, וראוי להקדיש לו גיליון זה של "הציונות הדתית" . שני מאמרים בגיליון עוסקים באמנות בכלל ובמוסיקה בפרט בציונות הדתית . שאר המאמרים עוסקים בסוגיות שונות הקשורות לתולדות התנועה . דב שוורץ איתן אביצור, 1941 - 2018

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help