sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 העידן הבין- לאומי : יחסים בין- לאומיים בתקופת אל- עמארנה המורחבת ומסתבר שגם ההפניות במחקריו של ההיסטוריון הגרמני הדגול לאופולד פון-רנקה 0 למעשה רק ( von Ranke ) התבססו על תעודות, שכ- % 0 מהן כבר פורסמו לפני כן . דברים מעטים הם חדשים לחלוטין, משום שלרוב כל תוכן חדש מתייחס בדרך כלשהי לידע קיים, שחלק ממרכיביו משמשים להשגת תוצאה חדשה . למעשה, הידע על אודות העבר אינו מאובן, והוא פושט ולובש צורה בהתאם כל דור מחדש אפוא את ספרי ההיסטוריה שלו, משום שהוא להתקדמות המחקר . בכך משתנה העבר כפונקצייה של ההווה, כיוון מעוניין בהיבטים חדשים של העבר . והרי גם חוקר דברי הימים שהכתיבה ההיסטורית יש בה מן ההשתקפות העצמית . רעיון זה מובא המציל את העבר מנפילה למחוזות השכחה הוא חלק מההיסטוריה . בצורה מעניינת בדבריו של הסופר הארגנטיני חורחה לואיס בורחס ( Borges ) : וזה מזכיר לנו את המטפורה הישנה של היוונים או מוטב, האמת – על כך שלעולם אין אדם יורד אל אותו נהר פעמיים ( הרקליטוס, פרגמנט ) . נדמה לי שיש כאן מידה של חשש . תחילה אנו חושבים על זרימתו של הנהר . אנו חושבים : ״הנהר יישאר, כמובן, אבל המים מתחלפים״ . אחרי כן, ביראה גוברת, אנו נוכחים לדעת שגם אנו משתנים, שאנו ארעיים ובני חלוף כמו הנהר . מכאן נובע שהמחקר הוא למעשה חלק מההתרחשות ההיסטורית, ולכן ספריו הופכים עם הזמן להיות בעצמם תעודות היסטוריות . ראינו אם כן שהמחקר ההיסטורי מתחדש עם הזמן, ושיטות חדשות מוסיפות על הבנת האירועים הנחקרים . ואכן המחקר שלפנינו בוחן את התקופה הקדומה באמצעות 0 ארנולד, היסטוריה, עמ׳ . גולדברג, פרדוקס החוכמה, עמ׳ . ברגר, הזמנה לפגישה, עמ׳ . גם למחקר נתון יש היסטוריה משלו, כיוון שאפשר שבמשך הזמן חלה התפתחות בגישת החוקר : שטיינברג מ׳, עומדים לגורלם, עמ׳ – . פסמור, האובייקטיביות, עמ׳ . וכן ראה בן-ששון, רצף ותמורה, עמ׳ ; ירושלמי, זכור, עמ׳ . מוצקין, ההיסטוריון, עמ׳ , . גלבר, היסטוריה, עמ׳ ; מוזס, מודל ההיסטוריה, עמ׳ , . בורחס, מלאכת השיר, עמ׳ . בנאום שנשאה לרגל קבלת פרס נובל לספרות השיבה כלת הפרס, המשוררת הפולנייה ויסלבה שימבורסקה ( Szymborska ) , למחבר קהלת, שאכן יש חדש תחת השמש, וזהו בעצם גם קהל קוראיו המתחדש . ראה בתוך אלמוג, פניני נובל, עמ׳ 0 – . רוטנשטרייך, בין עבר להווה, עמ׳ – . לפי פוקו, מאחר שההווה מצוי תמיד בתהליכי השתנות, חייבים כל העת לשוב ולהעריך מחדש את העבר . לכתוב את ההיסטוריה של העבר פעם נוספת משמע להבינו מחדש . וכך העבר עוטה משמעויות חדשות לאורם של אירועי ההווה . לכט, 0 הוגים, עמ׳ 0 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help