sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 ראובן כהנא : קווים ביוגרפיים - אקדמיים ובתרבות, "הטיפוס האידיאלי" ) במובן הוובריאני ( של ארגונים בלתי פורמליים, שנתן ביטוי הולם ל"תור הזהב" של תנועות הנוער ו"נעורים מודרניים", צריך להיבחן מחדש . תהליכי השינוי הגלובליים הביאו עמם את מה שנהוג לכנות "מפנה הפוסט" בתיאוריות של מדעי החברה והרוח, ושינויים פרדיגמטיים בחשיבה התרבותית – חברתית בכלל . למותר לציין כאן שה"פוסט" כלשעצמו איננו מסורת מחשבתית מונוליתית וגם לא מסורת שאפשר למפותהּ באמצעות גבולות חד – ערכיים . אדרבה, מטבעו של ה"פוסט" מדובר במושא הגות ומחקר מגוון ומשתנה . כהנא היה מודע היטב לחשיבותן של תמורות אלה בתיאוריה 1 והן הציבו בפניו אתגר התרבותית – חברתית שעניינה "המצב הפוסט – מודרני", מושגי היסטורי – קונטינגנטי . אתגר זה קשור לעימות מחשבתי בין הנחות מתודולוגיות ופילוסופיות של הסוציולוגיה האמריקאית של שנות ה – 70 לבין המחשבה ה"פוסט – מודרנית" . צריך לזכור, עם זאת, שהסוציולוגיה הפרסוניאנית, שעליה התחנך כהנא, מכילה גם מרכיבי הגות אנטי – פורמליסטיים, הקשורים למשל למחשבה הרמנויטית . במובן זה ייתכן שדווקא המחשבה הפרסוניאנית הנחשבת לשמרנית נטעה, באופן מפתיע, את זרעי השינוי ההגותי בעבודתו של כהנא . נראה, אם כן, שסדר הגלובליזציה וה"פוסט" הניעו את כהנא לברר מחדש שאלות הקשורות לתופעת הנעורים, הנעוריות ) youthfulness ( והארגון הבלתי פורמלי, ולנסח גישה מבנית פתוחה וגמישה יותר בהמשגתו של ה"קוד הבלתי פורמלי" . גישה זו משחררת את אחיזתו של המודל הבלתי פורמלי בנעורים ומרחיבה אותו לשלבי חיים אחרים . כך, באמצעות המושג "הקוד הבלתי פורמלי", פרם כהנא את האיזומורפיזם ה"קלסי" בין מאפיינים של שלב התפתחותי לבין מאפיינים ארגוניים, את החפיפה האנליטית בין שלב חיים למאפיינים המבניים וההתנהגותיים שלו . בכתיבתו המאוחרת כהנא אף פיתח תפיסה של ה"בלתי פורמלי" כניסוח עיוני – מחקרי מקיף של תופעות והסדרים חברתיים המגלמים תכונות של נעורים, וכן, לדוגמה, תופעות המאפיינות את עולם ההייטק והאינטרנט ) ראו מאמרו של גולן בספר זה ( . כפי שמעיד חזי דר ) ראו מאמרו בספר זה ( , את המעבר מהמשגה של מודל ל"קוד" או לצופן הבלתי פורמלי יש להבין כתפנית מושגית חשובה ומרכזית בחשיבתו של כהנא על נושא הבלתי פורמליות . לחשיבתו של כהנא נודעת השפעה עמוקה על העיון והמחקר הסוציולוגי בישראל, בעיקר בנושאים הקשורים למערכות חינוך ולפדגוגיה בלתי פורמליות

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help