sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 אבי רוזן שהיו קבועים במרחב האוקלידי הליניארי משנים את צורתם בהתאם למיקומם במרחב העקום . הקוטב בכדור של רימן הוא נקודת האפס שבה נפגשים כל קווי האורך, וקווי הרוחב מצטמצמים לגודל אפס . הקוטב הוא ראשית הצירים התלת – ממדית, המקבילה לנקודת 7 המגוז בפרספקטיבה הליניארית הדו – ממדית שבה נדחס המרחב . רימן חקר מרחב מרובה קישורים, כלומר חוֹרֵי תולעת או חתכי רימן . אלו הם מעברים חד – ממדיים ( היפר – לינק ) המקשרים ודוחסים בין מרחבים שונים ונפרדים . הוא מצא שהכוחות האלקטרומגנטיים וכוח הכבידה נגרמים על ידי קימוט היקום התלת – ממדי בממד רביעי שאינו נראה . הכוחות שפועלים בסביבתנו אינם אלא התוצר 8 הנראה של גיאומטריית המרחב . תובנות של דחיסת מרחב וזמן אכן מצאו דרכן לעולם האמנות . לדוגמה, אצל קרול לואיס בספרו אליס בארץ הפלאות ואצל הרברט ג'ורג' וֵלס ( H . G . Welles ) ב מכונת הזמן הגיבורים עוברים ממרחב – זמן אחד למשנהו באפס זמן, ללא מאמץ, וחווים חוויות לא שגרתיות ביחס לעולמם הליניארי והאִטי, כאילו עברו דרך חתך רימן או נקודת המגוז בציור . כאמור, האצת המהירות של תנועת הצופה באמצעים מכניים, יחד עם האצת התודעה באמצעים אלקטרוניים הפועלים במהירות האור של כ – 300,000 ק"מ לשנייה, דוחסות את המרחב והזמן, ולא ניתן לתארם באמצעות חוקי הפרספקטיבה 9 תיאור המרחב ההיפרבולי מצריך כלים הליניארית וחוקי ניוטון . חדשים שיבצעו "תיקון" בעיוות המרחב והזמן המצוירים . הספר שטוחלנדיה ( Flatland ) של הכומר והסופר אדווין אבוט 10 מזמין את קוראיו למסע בעולם שנדחס לדו – ממד אבוט ( Abbot ) ומאוכלס בגיבורים שטוחים . על עטיפת הספר מופיע שרטוט ביתו של המחבר "א' ריבוע", שיכול לראות בכל פעם רק חדר אחד התחום בקווים שמסתירים את שדה ראייתו . לעומתו, קוראים תלת – ממדיים רואים את כל הבית המשוטח במבט – על אחד . אין פלא שעבור א' ריבוע, אנו, החיים בעולם תלת – ממדי, יצורים פלאיים רואי כול .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help