sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 אמנות והסייברספייס אוקלידית, דיכוטומיה בין אובייקט לסובייקט ואף היעלמות האובייקט האמנותי הממשי, ושל פרדיגמות חדשות מצד שני - דוגמת גיאומטריה לא אוקלידית, יחסיות, קוונטיות, הוליזם ואינטראקטיביות שהדגישו את תופעת הדחיסה . בעידן הדיגיטלי, המרחב והזמן הגלובלי נדחסים אלקטרונית אל גופו של הגולש, תוך ביטול המרווח בין פעולה ותגובה וביטול ההבחנה בין קרוב לרחוק . הדחיסה מציינת את הפיכתם הפוטנציאלית של חיינו למיתיים ואינטגרליים, למעשה אמנות מתמשך . שהרי באמנות, הדחיסה מבטאת את יכולתו של האמן להכיל בתודעתו את רגעי העולם . עד לעידן הסייברספייס, יכולת ייחודית זו הייתה מנת חלקם של האמנים בלבד, בעיקר במצבים נדירים שבהם שרתה עליהם רוח היצירה - "האינטואיציה" . פועל יוצא של אינטונציות אלה הוא אובייקטים אמנותיים דיסקרטיים שבאמצעותם מנסה קהל הצופים לשוב ולשחזר בתודעתו את חוויית הדחיסה . חיבור זה מבקש להנכיח את הסייברספייס כמציאות ומרחב ממשיים המאפשרים דחיסה מתמדת של מרחב וזמן בין האמן, הסביבה ויצירתו, תוך כדי הפיכתם למרחב אמנותי טוטלי מתמשך . התרבות המערבית מושתתת על מרחב וזמן אוקלידיים, המאכלסים סובייקטים ואובייקטים כישויות נפרדות ומוגדרות, שאינן יכולות לתפוס שתי נקודות נפרדות בו – זמנית . דחיסה או איחוד בין האמן למודל נראים בלתי אפשריים לוגית במצב זה של שינוי מתמיד ; למרות המגבלות, משך תהליך היצירה באמצעות אובייקט אמנותי מתהווה מבטל את האקסיומות המחמירות ו"מאחד" או "דוחס" בצורה מטפיזית בין תודעת האמן למודל . בתום התהליך הייחודי נפסק אפקט הדחיסה וישנה חזרה למצב ההתחלתי של ניתוק בין האמן, היצירה והמודל . האובייקט האמנותי הופך לסטטי ואילו תודעת האמן ותודעת הצופה ממשיכות להשתנות בציר המרחב והזמן .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help