sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | אדריכלות נשכחת הקבועים, המהותיים, שמעבר לסגנונות ולמגוון הצורני . התבניות המרחביות הללו מייצרות תבניות של אירועים אנושיים-חברתיים, הקובעים את אופיו של המקום ומעניקים לו משמעות . התבניות הבודדות קשורות זו לזו במארג צירופים והקשרים היוצר שפה ; שפה שבה יכולים להשתמש כל האנשים בחברה, ובאמצעותה יכולים לתקשר בעלי המקצוע עם האדם הפשוט . שפת התבניות של אלכסנדר מציעה כלים להתמודדות עם מורשת של בנייה ושל אדריכלות, אולם זוהי שפה בעלת אופי כללי, לא רגיונאלי . יצירת שפה אדריכלית מקומית מחייבת הכרה יסודית ומעמיקה עם המרכיבים ועם התבניות של האדריכלות המקומית : "שפת התבניות של ארץ ישראל" . שפה אדריכלית מקומית כדי ליצור שפה אדריכלית מקומית, יש לפנות אל השרידים הבנויים בארץ, ובעיקר אל השרידים ואל המשארים הוורנקולריים של האדריכלות העממית והמסורתית . קביעה זו יוצאת מתוך הנחה, שבשרידים אלה נשתמרה צורת בנייה מקומית, ובכך נשתמרו התבניות האדריכליות שהתפתחו בארץ במשך השנים . אדריכלות אורגאנית-ספונטאנית התפתחה, בניגוד לאדריכלות העירונית והממלכתית, על ידי בני המקום מתוך תגובה לתנאי השטח, לאקלים, לאמונות ולאורח החיים . בערים הייתה השפעתה של התרבות הממלכתית חזקה 9 הנחת הבסיס של המחקר היא, כי למקום זה, מאוד, בכפרים היא התמתנה או נעדרה . לארץ ישראל, יש שפת בנייה משל עצמה ; שפה שהייתה חיה, קיימת ומתפתחת . היא נשכחה . . . ונוכל לגלותה מחדש . מילותיה ומשפטיה של שפה אדריכלית מקומית זו נמצאים בשרידי הנוף הבנוי שהותירו אחריהם בני דורות העבר . "הנוף הבנוי" הוא המראה הנשקף לעיני הצופה, המתבונן בכפר או בעיר או בכל אלמנט אדריכלי שבנה האדם . המתבונן בנוף נוטה, בדרך כלל, להפריד בין הנוף הטבעי שהיה במקום טרם בוא האדם, והוא מכונה "הנוף", לבין מה שבנה האדם : הבית, הבניין, הכפר או העיר, המכונים : "השטח הבנוי" . מתוך ראייה זו, אין דרך ליצור קשר בין שני האלמנטים הללו, הנראים מנותקים לכאורה : הנוף נהרס על ידי הבנייה והבנייה, בעיקרה, באה על חשבון נוף הקדומים הזה . מתוך תפיסה זו נוצרת "אדריכלות" שאינה מחויבת ליצירת הנוף הבנוי, והתוצאה היא, ממילא, שהנוף נהרס על ידי הבנייה . בשימוש במונח "נוף בנוי", אני מנסה לטעון, כי קיים מקום רעיוני, שבו נפגשים הנוף הטבעי, הפראי, והמעשה האנושי, ליצירה שהיא יותר ממה שהיה "הנוף" או "הבנוי", כל אחד כשלעצמו . לרעיון הזה יש ביטוי פיזי, המתגשם לעיתים קרובות באדריכלות העממית, המבטאת את הקשר הפשוט והישיר, שנבע לעיתים מכורח, בין האדם למקום . במקום הרעיוני הזה אין הפרדה בין הבית לבין ההר שעליו הוא בנוי, בין הנוף לבין השימוש החקלאי שנעשה בו, ובין האדם לבין הכפר או העיר שבה הוא מתגורר . החיבור והשילוב הזה מייצרים את הנוף הבנוי בכפר המסורתי ובכפר העתיק . 9 תפיסה זו נפוצה בקרב ארכיאולוגים, ראו למשל צפריר, ארץ ישראל .

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help