sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

' הצודקים והנרדפים ' 13 נגד גישות אלו התייצב מישל פוקו, שהעמיד את הפוליטיקה של הזיכרון במרכז הגותו . לשיטתו ההיסטוריוגרפיה המודרנית אינה נובעת ממאמץ מדעי לחשוף את העבר, אלא משמשת כלי בידי כוחות ההווה לבניית בסיס כוח בחברה . 16 גישתו, השייכת לזרם הפוסט- מודרניסטי במחקר, אומצה בידי היסטוריונים פוסט- ציונים בביקורתם על ההיסטוריוגרפיה הציונית . הגישה הרלטיביסטית הנובעת מגישות פוסט- מודרניסטיות, שהתפתחה בקרב אינטלקטואלים במערב, השפיעה אף היא על ההסתייגות מן היכולת 17 להגיע לשורש האמת ההיסטורית, וחיזקה את עמדות הפוסט- ציונים . בספר זה אינני עוסקת בזיכרון קולקטיבי, למרות השימוש המונחי הדומה . המונח 'זיכרון קולקטיבי' בהקשרו המתודולוגי, המנסה לחבר בין זיכרון להיסטוריה, מציג מטפורה עמומה והמשתמשים בו מייחסים לו מובנים שונים ואף מנוגדים, שאינם נבחנים 18 אני בוחנת תהליך פוליטי פנים- מפלגתי, בהנחה שהבנת ההיסטוריה התרבותית בספר . של חברי המפלגה ושל הפריפריה האנושית שלהם מהותית להבנתו . יש שיכנו זאת הכרת רוח המפלגה או תהליכי העומק הפנים- מפלגתיים, המכילים מאבקי כוח על כל דבר, 19 כמו כן אני בוחנת מניפולציות שעשו גורמים פוליטייםכולל המיתולוגיה המפלגתית . בסמלים ובטקסים במודע ושלא במודע, כחלק ממאבק הכוחות שבו הם השתתפו . תהליך זה הוא רכיב מרכזי ביצירת המכניזם המפלגתי, ומשמש מנגנון חניכה להנהגת המפלגה ולחבריה במערכת הפוליטית . הסוציולוג הצרפתי פייר בורדייה טבע את המונח 'הון סימבולי' ( Symbolic Capital ) 20 הוא לא ראה בהון רק התגלמותוראה בו רכיב בעל משמעות במאבקי כוח פוליטיים . חומרית של עבודה, כפי שמקובל להגדירו בחשיבה המרקסיסטית, אלא מכשיר סמלי של שליטה המניע את היחסים החברתיים והפוליטיים . בכך הרחיב בורדייה את ההגדרה המרקסיסטית והפך את העולם החברתי למרחב רב-ממדי שכולל הון כלכלי, חברתי, תרבותי וסימבולי . תפקידו של ההון הסימבולי לתת לגיטימציה למעמד השליט ולמערכת ההייררכית שהוא מכתיב . ההון הסימבולי קשור להון הבלשני / המילולי ( הכוונה לאוצר המילים המפרש ומסביר את מהות ההון הסימבולי ) על ידי יצירת היגדים שונים המספקים מידע שטמונה בו משמעות סמלית . בכך מניע ההון הסימבולי את היחסים החברתיים והפוליטיים . 16 Michel Foucault, The Archeology of Knowledge and the Discourse on Language ( trans . Alan Mark Sheridan - Smith ) , New York 1972 17 אורי רם ( עורך ) , החברה הישראלית : היבטים ביקורתיים , תל אביב 1993 ; אמנון רז קרקוצקין, 'תכניות הלימודים בהיסטוריה וגבולות התודעה הישראלית', בתוך : אבנר בן עמוס ( עורך ) , היסטוריה, זהות וזיכרון : דימויי עבר בחינוך הישראלי , תל אביב 2002 , עמ' 47 - 67 ; יצחק קונפורטי, זמן עבר : ההיסטוריוגרפיה הציונית ועיצוב הזיכרון הציוני , ירושלים 2006 . 18 יואב גלבר, היסטוריה זיכרון ותעמולה : הדיסציפלינה ההיסטורית בעולם ובארץ , תל אביב 2007 , עמ' 297 – 396 ( להלן : גלבר, היסטוריה זיכרון ותעמולה ) . 19 יחיעם ויץ, 'נפש המפלגה', קתדרה , 59 ( 1991 ) , עמ' 165 - 170 . 20 Pierre Bourdieu, Language and Symbolic Power ( trans . Gino Raymond and Matthew Adamson ) , Cambridge, MA, 1991 , pp . 171 - 172, 176 ( להלן : Bourdieu, Language and Symbolic Power )

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help