sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

' הצודקים והנרדפים ' 11 3 תיאורו כהתגלמות אנושית של השכינההרציונלי והעבירה לתחום השיח הרליגיוזי . מצביע על הפן הרגשי המיוחד המצוי בתהליך הפוליטי הנדון בספר . במדע המדינה משמש המונח 'תהליך פוליטי' לתיאור מאבקי כוח על עצמה ועל שלטון . התהליך הפוליטי הוא פועל יוצא של מעשה רציונלי מתוכנן שבו משתתפים המעורבים במערכת הפוליטית . הגורמים הלא רציונליים, המוגדרים 'תעמולה' – ובהם מיתולוגיה, טקסים, סמלים ודגלים – נתפסים כחלק מעטיפה צבעונית של המעשה הפוליטי האמתי, הרציונלי, ואין הם בעלי משמעות רבה בחקר התהליך הפוליטי . אלא 4 ואין חולק על כך שהעצמה הפוליטיתשהפוליטיקה המודרנית רוויה בסמלים ובטקסים, זקוקה לממד סמלי ותלויה בו . התעלמות מחקרית מפן זה של המעשה הפוליטי מחסירה אפוא היבט חשוב בהבנת התהליך הפוליטי . 5 תופעות חברתיות נבחנו בראי תהליך יצירת סמלים ומיתוסים, כדוגמת הלאומיות, בעיקר כתהליך סוציולוגי העומד לעצמו, ללא ההקשר הפוליטי המובנה בו ובכל תהליך חברתי . הלאומיות, יותר מכל תופעה חברתית פוליטית אחרת, נבחנה בהקשרים תאורטיים, סוציולוגיים והיסטוריים, ואין תמה בכך : קיים מתח בין המסר האוניברסלי של הלאומיות לבין הפרטיקולריזם הנובע ממנה והמתבטא בתנועות לאומיות נבדלות . הלאומיות נתפסה במקרים רבים כחורגת מההקשרים הרציונליים המצויים בבסיס הרעיון הדמוקרטי . הקשר בין הלאומיות לתופעותיה הרדיקליות, הפאשיזם והנאציזם, חיזק 6 אולם למרות המודעות לחשיבות הסמלים בחקר הלאומיות, המחקר עליהםגישה זו . 7 ועל תפקידם החשוב בפוליטיקה דל . הקשרים מתודולוגיים וקונספטואליים מראשיתה עסקה החברה האנושית בחקר היקום והתופעות המתרחשות בו, בניסיון 8 להבין את חוקיו כדי להקים מערכת חברתית- פוליטית בעלת חוקים והייררכיה ברורה . סיפור העבר וקיבוע הזיכרון האישי והקבוצתי הוא חלק מרצון זה של החברה ליצור סדר והייררכיה בחיי היום- יום . סדר זה מחבר את ההווה לעבר ומציג את העתיד כחלק 3 אריה נאור, 'ניצחון המיעוט הנרדף', פנים , 4 ( 1998 ) , עמ' 64 - 72 ( להלן : נאור, 'ניצחון המיעוט הנרדף' ) . 4 3 - 1 . David Kertzer, Ritual, Politics and Power , New Haven, CT1988 , pp ( להלן : Kertzer, Ritual ) . 5 ראו מחקריו של אנתוני סמית בנושא הלאומיות, לדוגמה : - Anthony D . Smith, Ethno Symbolism . and Nationalism : ACultural Approach , New York 2009 . John Hutchinson and Anthony D . Smith ( eds . ) , Nationalism , New York 1994 6 Michael E . Geisler, ‘What Are National Symbols and What Do They Do to Us ? ,’ 7 in ibid . ( ed . ) , National Symbols, Fractured Identities Contesting National Narrative , Middlebury, VT2005 , pp . XIII - XLII Henry Tudor, Political Myth, New York, 1972 . pp . 138 - 139 ; Charles S . Liebman 8 and Eliezer Don - Yehia, Civil Religion in Israel : Traditional Judaism and Political Culture in the Jewish State , Berkeley, CA1983

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help