sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

5 פ יר ו ש ש ד " ל ל יר מ י ה ו ב ב . [ ב ] זכרתי לך חסד נעוריך . החסד הוא באוהב . והחן הוא בנאהב ( עיין פירושי בבראשית ל"ט כ"א ולמטה ט"ז י"ג ) . וכאן הכוונה זכרתי לך החסד והדבקות שהייתי דבק בך בימי נעוריך ואהבתי אותך בימי כלולותיך ולפיכך אף אם אעניש, הנה חסדי מאתך לא ימוש . וקדש ישראל לה' וגו' . ומכל מקום הנני מוכרח להוכיח אתכם על פניכם ולומר לכם 'מה מצאו אבותיכם בי עול' וגו' וגו' . ויונתן ורש"י ( וגיז' ואחרים ) פירשו חסד נעוריך דבקותך בי בימי נעוריך . ונראה לי כי דבקות האדם באל לא תקרא חסד . ואף על פי שהאוהב את ה' נקרא חסידו ( 'לאיש חסידך' דברים ל"ד ח' . 'אספו לי חסידי', תהלים נ' ה' . 'כי טוב נגד חסידיך', תהלים נ"ב י"א . וזולתם ) , מכל מקום לשון חסד לא נמצא רק בין אדם לאדם או מהאל לאדם ורק בדורות האחרונים ( בנחמיה ובדברי הימים ) . אולי נקראו מעשי חסידות שבין אדם למקום בשם חסדים . וגיז' הביא 'כי חסד חפצתי' ( הושע ו' ו' ) להוראת החסידות והוא שבוש . והנכון כפירוש רד"ק . והנה הנביאים היו מלמדים את העם כי חסד יחפץ האל ולא זבח ושדעת אלהים אינה אלא לדעת כי הוא עושה חסד ומשפט וצדקה בארץ ושבאלה הוא חפץ . כי דרך ה' ( בראשית י"א י"ט ) אינה אלא לעשות צדקה ומשפט . ונראה כי כשבטלו הנביאים נפלו המון ישראל בטעות גדולה וקראו חסד וחסידות למעשים שבין אדם למקום . והנה קודם שיתחיל להוכיחם ולאיים עליהם רצה להודיעם שאם יענישם לא יהיה זה משנאתו אותם כי עדיין חביבים הם בעיניו : לכתך זכרתי לך לכתך אחרי במדבר, כלומר זכרתי מה שאהבתיך כשהוצאתיך ממצרים, וגם מה שאת היית דבקה בי והולכת אחרי במדבר . ולדעת תלמידי מוהר"ר אא"א מלבוב גם זה חסד האל עם ישראל, כלומר זכרתי מה שהייתי מוליך אותך במדבר, באופן שהיית הולכת אחרי במדבר : [ ג ] קדש ישראל לה ' ראשית תבואתֹה . ישראל הם לה' כקדש וכתרומה שאוכליה חייבים עליה מיתה . כאלו ה' הוא בעל השדה וכל הגוים הם תבואת שדהו וישראל הם התרומה וראשית התבואה . ואם יבא אדם ויאכל משאר תבואתו יש לו תשלומין . ואם יאכל מן התרומה הוא חייב מיתה : יאשמו . עיין בראשית מ"ב כ"א . ורוז' פירש הפסוק הזה לשעבר . קדש היה ישראל לה' בדור המדבר . אך באומרו בסוף הפסוק נאום ה' משמע כי גם עתה הדבר כן הוא . וכל זה לא יתנגד למה שהוא עתיד להוכיחם ולאיים עליהם . כי הכוונה שלא ירע להם אדם מבלעדי גזרת האל, ורק בשיעור אשר תגזור מדת דינו, ולא ימאסם ולא יגעלם לכלותם . ב •• הָלֹ֡ךְ וְֽֽקָרָאתָ֩בְאָזְנֵי֙יְרֽוּשָׁלַ֜ם וַיְהִ֥י דְבַר-יְה וָֹ֖ה אֵלַ֥י לֵאמֹֽר : בא לֵאמֹ֗ר כֹּ֚ה אָמַ֣ר יְה וָֹ֔ה זָכַ֤רְתִּי לָךְ֙חֶ֣סֶד נְעוּרַ֔יִךְ אַֽהֲבַ֖ת קֹ֤דֶשׁ כְּלוּלֹתָ֑יִךְ לֶכְתֵּ֤ךְ אַֽחֲרַי֙בַּמִּדְבָּ֔ר בְּאֶ֖רֶץ לֹ֥א זְרוּעָֽה : ג יִשְׂרָאֵל֙לַיה וָֹ֔ה רֵאשִׁ֖ית תְּבֽוּאָתֹ֑ה כָּל-אֹֽכְלָ֣יו יֶאְשָּׁ֔מוּ רָעָ֛ה

יונתן בשיא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help