sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

א 2 פ יר ו ש ש ד " ל ל יר מ י ה ו גם אחר הגלות ( מלכים ב' מ"ג מ"ד ) . לפיכך נראה לי טעם 'ויהי' כמשמעו . שהאריך ימים עד הגלות להגיד שראה בחייו קיום נבואתו . והנה נבא ירמיהו קודם הגלות קרוב לארבעים שנה ואחר כך לא ידענו כמה : [ ה ] בטרם אצרך . משרש יצר . ואמר זה לירמיה מפני שידע שיסרב ללכת בשליחותו לפיכך הודיעו שהוא מוכן לנבואה מן הבטן ( רד"ק ) . ולמשה לא היה אפשר לומר כן הואיל ולא היה בטבעו מוכן לכך כמו שאמר 'לא איש דברים אנכי' ( שמות ד' י' ) . ואז לא היה נער אלא זקן וישיש : נביא לגוים . לישראל ולאומות . לא שילך וידבר אל האומות, אלא בדברו לישראל יזכיר מה שאירע לקצת האומות : [ ז ] על כל אשר אשלחך . אל כל מקום שאשלחך . כמו 'ורוח ה' יִשָּׂאֲךָ על אשר לא אדע' ( מלכים א' י"ח י"ב ) . והטעם ( כדברי רד"ק ) כי בענתות באה לו הנבואה בתחלה והיה רצון האל לשלחו לירושלם להוכיח גם המלך והשרים : [ ח ] מפניהם . מפני אנשי יהודה . ואף על פי שלא הזכירם עדיין, הדבר למד מענינו וכן למטה ( פסוק ט"ז ) 'ודברתי משפטי אותם' וגו' . ועדיין לא פירש על מי הוא מדבר . ולבסוף פירש למלכי יהודה לשריה לכהניה ולעם הארץ : [ ט ] ויגע על פי . הפעיל . הגיע ידו . עשה שתגע ידו על פיו ואמר לו הנה עתה נתתי דברי בפיך . והכל במראה הנבואה לחזק את לבו לדבר אל העם : [ י ] הפקדתיך על הגוים . כמו 'וַיַּפְקִדֵהוּ עַל בֵּיתוֹ' ( בראשית ל"ט ד' ) . נתינת רשות על דרך עֶשְׂרֵ֣ה שָׁנָ֔ה לְצִדְקִיָּ֥הוּ בֶן-יֹֽאשִׁיָּ֖הוּ מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֑ה עַד-גְּל֥וֹת וַיְהִ֥י דְבַר-יְה וָֹ֖ה אֵלַ֥י לֵאמֹֽר : יְרֽוּשָׁלַ֖ם בַּחֹ֥דֶשׁ הַֽחֲמִישִֽׁי : ד אֶצָּרְךָ֤בַבֶּ֙טֶן֙יְדַעְתִּ֔יךָ וּבְטֶ֛רֶם תֵּצֵ֥א מֵרֶ֖חֶם בְּטֶ֨רֶם אצורך ה וָֽאֹמַ֗ר אֲהָהּ֙ אֲדֹנָ֣י יֱהוִֹ֔ה הִקְדַּשְׁתִּ֑יךָ נָבִ֥יא לַגּוֹיִ֖ם נְתַתִּֽיךָ : ו וַיֹּ֤אמֶר יְה וָֹה֙אֵלַ֔י הִנֵּ֥ה לֹֽא-יָדַ֖עְתִּי דַבֵּ֑ר כִּי-נַ֖עַר אָנֹֽכִי : ז אַל-תֹּאמַ֖ר נַ֣עַר אָנֹ֑כִי כִּ֠י עַל-כָּל-אֲשֶׁ֤ר אֶֽשְׁלָֽחֲךָ֙תֵּלֵ֔ךְ אַל-תִּירָ֖א מִפְּנֵיהֶ֑ם כִּֽי- וְאֵ֛ת כָּל-אֲשֶׁ֥ר אֲצַוְּךָ֖תְּדַבֵּֽר : ח וַיִּשְׁלַ֤ח יְה וָֹה֙ אֶת-יָד֔וֹ וַיַּגַּ֖ע אִתְּךָ֥אֲנִ֛י לְהַצִּלֶ֖ךָ נְאֻם-יְה וָֹֽה : ט רְאֵ֞ה עַל-פִּ֑י וַיֹּ֤אמֶר יְה וָֹה֙אֵלַ֔י הִנֵּ֛ה נָתַ֥תִּי דְבָרַ֖י בְּפִֽיךָ : י הִפְקַדְתִּ֣יךָ | הַיּ֣וֹם הַזֶּ֗ה עַל-הַגּוֹיִם֙וְעַל-הַמַּמְלָכ֔וֹת לִנְת֥וֹשׁ

יונתן בשיא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help