sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

א 4 פ י ר ו ש ש ד "ל לי ח ז קא ל כמיותרת כי לא נכלל בה שום ענין חדש . ואני בראותי כי לשון יחזקאל מגומגם ובלתי מדוייק, נראה לי שהכוונה ופניהם היו להם מלמעלה כנפיהם פרודות . כלומר שהכנפים היו פרושות למעלה מן הפנים . וכן נראה למטה ( פסוק כ"ב וכ"ג ) כי על ראשי החיות היה רקיע ותחת הרקיע כנפיהם ישרות, משמע שהכנפים היו פרושות למעלה מן הפנים ונושאות הרקיע : שתים חֹברות . דבקות זו בצד זו לשאת את הכסא : [ יג ] מראיהם כגחלי אש בֹערות . נראה לי שמלת בוערות חוזרת אל גחלי אש, אף על פי שאין כן דעת בעל הטעמים . ומלות כמראה הלפידים חוזרות למראיהם : היא מתהלכת בין החיות . המקום שבין החיות היה אש . וכן בחזיון האחר ( למטה סימן י' ) נזכר האש אשר בינות הכרובים . וכן אמר למעלה ומתוכה ( מתוך האש ) דמות ארבע חיות : [ יד ] רצוא . משרש רצא . ומענין שרש רוץ . כמו 'אם ראית גנב וַתִּרֶץ עמו' ( תהלים נ' י"ח ) : הבזק . כתרגום סורי זיקתא . ופירש מר אפרים שהוא הכוכב הנראה כנופל ורץ ממקום למקום ( כוכבא דרהֵט ) . והם הזיקין הנזכרים במשנה ( ברכות פרק ט' דף נ"ח ב' ) . וקרוב לזה 'מְאַזְּרֵי זִיקוֹת' ( ישעיה נ' י"א ) וזיקוקין דנור . ואולי כל זה נגזר משרש זנק ( 'יזנק מן הבשן', דברים ל"ג כ"ב ) , שהניצוצות והבזק מקפצים ממקום למקום . ובלשון סורי זנק ענינו ירה חצים : [ טו ] אצל החיות . אופן אחד אצל כל אחת מן החיות : לארבעת פניו . כל אופן היו לו ארבעת פנים כי היה האופן בתוך האופן : [ טז ] ומעשיהם . הראשון נראה מיותר . אלא שתחלה הזכיר דרך כלל מראיהם ומעשיהם . ואחר כך פירש המראה ואחר כך המעשה : כאשר יהיה האופן בתוך האופן . אופן קבוע בתוך אופן שתי וערב . עיין רש"י . והנה האופנים האלה לא היו קבועים בשום עגלה או מרכבה ולא היה בהם קוטר רק היו אצל רגלי החיות . כי אמנם אם היו קבועים במרכבה לא היה אפשר להם להתגלגל מכל צד : וְאִ֛ישׁ אֶל-עֵ֥בֶר פָּנָ֖יו יֵלֵ֑כוּ וּשְׁתַּ֣יִם מְכַסּ֔וֹת אֵ֖ת גְּוִיֹּֽתֵיהֶֽנָה : יב אֶ֣ל אֲשֶׁר֩יִֽהְיֶה-שָׁ֨מָּה הָר � וּחַ לָלֶ֙כֶת֙ יֵלֵ֔כוּ לֹ֥א יִסַּ֖בּוּ בְּלֶכְתָּֽן : וּדְמ֨וּת הַֽחַיּ֜וֹת מַרְאֵיהֶ֣ם כְּגַֽחֲלֵי-אֵ֗שׁ בֹּֽעֲרוֹת֙כְּמַרְאֵ֣ה יג הַלַּפִּדִ֔ים הִ֕יא מִתְהַלֶּ֖כֶת בֵּ֣ין הַֽחַיּ֑וֹת וְנֹ֣גַהּ לָאֵ֔שׁ וּמִן-הָאֵ֖שׁ וָאֵ֖רֶא וְהַֽחַיּ֖וֹת רָצ֣וֹא וָשׁ֑וֹב כְּמַרְאֵ֖ה הַבָּזָֽק : טו יוֹצֵ֥א בָרָֽק : יד הַֽחַיּ֑וֹת וְהִנֵּה֩אוֹפַ֨ן אֶחָ֥ד בָּאָ֛רֶץ אֵ֥צֶל הַֽחַיּ֖וֹת לְאַרְבַּ֥עַת מַרְאֵ֨ה הָאֽוֹפַנִּ� ים וּמַֽעֲשֵׂיהֶם֙ כְּעֵ֣ין תַּרְשִׁ֔ישׁ וּדְמ֥וּת פָּנָֽיו : טז אֶחָ֖ד לְאַרְבַּעְתָּ֑ן וּמַרְאֵיהֶם֙וּמַֽ֣עֲשֵׂיהֶ֔ם כַּֽאֲשֶׁ֛ר יִהְיֶ֥ה הָֽאוֹפָ֖ן

יונתן בשיא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help