sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

3 פ י ר ו ש שד "ל לי ח ז קא ל א [ ז ] רגל ישרה . כולן כלות זו אצל זו בשטח שוה כטעם 'כנפיהם ישרות אשה אל אחותה' ( למטה פסוק כ"ב ) שענינו שוות זו לזו . אף כאן נראה לי כי לפי שאמר שהיו להן ארבעה פנים, הגיד כאן שלא היו רגליהן ממינים שונים אלא כולן שוות . וכולן היתה כף שלהן ככף רגל עגל : רגל עגל . יונתן תרגם רגלין סגלגלין . לא שהיה קורא עגל ( שאם כך היה, די שיאמר וכף רגליהם עגולה ומה טעם ככף רגל עגול ? ) אלא שינה הענין בעבור ההדיוטות שלא יהיה הענין מתבזה בעיניהם בשמעם שרגלי החיות כרגל עגל . והתחכם גם כן לדרוש מלת עגל כמשמעה ואמר שהיו מזעזעות העולם בהילוכן על דרך 'וירקידם כמו עגל' ( תהלים כ"ט ו' ) : ונֹצצים . לשון ניצוץ : קלל . ממורט . לשון 'פנים קִלְקַל' ( קהלת י' י' ) : [ ח ] ופניהם וכנפיהם לארבעתם . נראה לי לארבעת רבעיהם, כלומר מכל צד היה להם פנים וכנף . כי גם היה אפשר שיהיו ארבעה פנים לאחת כלם מצד אחד זה אצל זה : [ ט ] חֹברֹת . מחוברות . כמו 'חמש היריעות תהיין חוברות אשה אל אחותה' ( שמות כ"ו ג' ) : לא יסבו בלכתן וגו ' . לכל צד שילכו אין להן להסב פניהן כי יש להן פנים לכל רוח : [ י ] ודמות פניהם וגו ' . כאן פירש הארבעה פנים שהיו לכל אחת מהחיות . והנה ידוע כי הקדמונים היו מציירים התכונות והתארים בצורות בעלי חיים . ונראה כי באלו החיות הנושאות כסא הכבוד נרמז כי השגחת האל והנהגתו את העולם היא בחכמה ובתבונה ( פני אדם ) ובגבורה ועוז ( פני אריה ) ולפעמים גם כן בסבלנות ( פני שור ) ולפעמים בתכלית המהירות ( פני נשר ) : [ יא ] ופניהם וכנפיהם פרֻדות מלמעלה : הרי זה מקרא סתום . ולפי רש"י ורד"ק מלת ופניהם וְאַרְבָּעָ֥ה פָנִ֖ים לְאֶחָ֑ת וְזֶה֙מַרְאֵיהֶ֔ן דְּמ֥וּת אָדָ֖ם לָהֵֽנָּה : ו וְרַגְלֵיהֶ֖ם רֶ֣גֶל יְשָׁרָ֑ה וְכַ֣ף וְאַרְבַּ֥ע כְּנָפַ֖יִם לְאַחַ֥ת לָהֶֽם : ז רַגְלֵיהֶ֗ם כְּכַף֙רֶ֣גֶל עֵ֔גֶל וְנֹ֣צְצִ֔ים כְּעֵ֖ין נְחֹ֥שֶׁת קָלָֽל : ח וידו וִידֵ֣י אָדָ֗ם מִתַּ֙חַת֙כַּנְפֵיהֶ֔ם עַ֖ל אַרְבַּ֣עַת רִבְעֵיהֶ֑ם וּפְנֵיהֶ֥ם חֹֽבְרֹ֛ת אִשָּׁ֥ה אֶל-אֲחוֹתָ֖הּ כַּנְפֵיהֶ֑ם וְכַנְפֵיהֶ֖ם לְאַרְבַּעְתָּֽם : ט וּדְמ֣וּת פְּנֵיהֶם֘ לֹֽא-יִסַּ֣בּוּ בְלֶכְתָּ֔ן אִ֛ישׁ אֶל-עֵ֥בֶר פָּנָ֖יו יֵלֵֽכוּ : י פְּנֵ֣י אָדָם֒ וּפְנֵ֨י אַרְיֵ � ה אֶל-הַיָּמִין֙לְאַרְבַּעְתָּ֔ם וּפְנֵי-שׁ֥וֹר וּפְנֵיהֶ֕ם מֵֽהַשְּׂמֹ֖אול לְאַרְבַּעְתָּ֑ן וּפְנֵי-נֶ֖שֶׁר לְאַרְבַּעְתָּֽן : יא וְכַנְפֵיהֶ֥ם פְּרֻד֖וֹת מִלְמָ֑עְלָה לְאִ֗ישׁ שְׁתַּ֨יִם חוֹבְר֣וֹת אִ֔ישׁ

יונתן בשיא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help