sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מלחמת הריאליזם על נפשו הכפירה בקוהרנטיות וביציבות של הידע והמוסר . 3 כוח השׂרידה של הריאליזם, כך יתברר להלן, נובע מאמונת מטפחיו בקביעותה וביציבותה של המציאות ובחשיבותה של יציבות זו להתנהלותם הפרוגרסיבית של הפרט והחברה . על יסוד הנחות אונטולוגיות אלה רואה היצירה הריאליסטית בייצוג המציאות חובה מוסרית והגשמה אסתטית מיטבית . דבריה של נוסבאום מקנים לטענות המופשטות הללו נופך מעשי וביצועי : היא מתעלמת מן העובדה כי הקורא המובלע האידאלי של יצירת הספרות נעלה בדרך כלל, מבחינה מוסרית, על הקורא הביוגרפי שלה ( גם אם מדובר, למעשה, באותו אדם עצמו ) ומציעה לעשות בתשתית המוסרית של יצירת הספרות הריאליסטית שימוש חברתי . המתיחות המיוחדת שבין המסד הרעיוני הנאיבי והשביר של פואטיקת הריאליזם לבין עוצמתה הפוטנציאלית של ספרות ריאליסטית — היא עניינו של ספר זה, המבקש לדון בגילוייה בספרות העברית בתקופה שהוכרה כ"תקופה הריאליסטית," על פי מיפויו של יוסף קלוזנר . כך טען קלוזנר : מְאַת השנים של הספרות העברית החדשה מתחלקת לשלוש תקופות שונות . א ) התקופה הראציונאליסטית או הפסֶוּדו-קלאסית ( 1781 - 1830 ) ; ב ) התקופה הרומאנטית ( 1830 - 1860 ) ו-ג ) התקופה הרֶאַליסטית ( 1860 - 1881 ) . שלוש התקופות הללו מצטיינות לא רק בצורותיהן הספרותיות ובכיוונן הספרותי הטהור, אלא גם בשאיפותיהן המעשיות-החברותיות . התקופה הראשונה כוללת מלחמת-מגן בעד ההשכלה מפני הדת ; התקופה השניה — השלמה בין ההשכלה ובין הדת . ולסוף, התקופה השלישית — מלחמת-תיגרה מצד ההשכלה נגד הדת . 4 ביסוד החלוקה של קלוזנר עמדה מסורת המיפוי של הספרות האירופית לשלוש האסכולות ההיסטוריות המכוננות — קלאסיציזם, רומנטיציזם וריאליזם . 5 בתהליך זה הגדירה עצמה כל אחת מן האסכולות על בסיס 3 במחצית השנייה של המאה ה- 20 התבססה ספקנות זו באמצעות תורות כגון ההרמנויטיקה של הנס ג'ורג' גאדאמר, הדקונסטרוקציה של ז'אק דרידה, הסמיוטיקה של ג'וליה קריסטבה ומיכאל ריפאטר והקונסטרוקטיביזם של נלסון גודמן ( 41 - 31 . Villanueva 1997, pp ) . עוד על השיח הפילוסופי-ריאליסטי במחצית השנייה של המאה ה- ,20 לנוכח הדקונסטרוקציה, ראו 2004 Joseph & Roberts . 4 קלוזנר תר"ץ, עמ' ,12 ההדגשות במקור . קלוזנר ניסח את המיפוי המדובר כבר בשנת 1926 ( קלוזנר תרפ"ו ) . 5 ראו למשל : האוזר תשל"ד, כרך שני .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help