sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 הצעירות, ומדבריה משתמע שאמנם חל שינוי — אבל שמהותית, הדברים עומדים בעינם : גם הסופרות הצעירות שבאו זה מקרוב ( רונית מטלון, אורלי קסטל-בלום, יהודית קציר, סביון ליברכט, לאה איני, אילנה ברנשטיין ואחרות ) לא יצליחו היכן שהיא נכשלה, לא יוכלו לחרוג באמת מן התחום הצר שהוקצה לכתיבתן של נשים . מן הבחינה הזאת, כל כמה שהמסות הן מסמך תיעודי, בן-זמנו, כך הן מצביעות על דפוס קבוע, על-זמני, בספרות העברית ואולי בכלל בחברה הישראלית . כהנא-כרמון מצטיירת במסות אלו לא רק כמעין גלגול נשי ומודרני של דון-קישוט אלא גם ככזה של המדינאי הרומי קַאטוֹ הזקן, שנהג לחתום כל נאום שלו באמירה, "ואת קרתגו יש להחריב", גם אם לא עסק כלל בעניין זה . היא מודעת לכך שדבריה עשויים לצרום לאוזן או לעין ואף להישמע תלושים, ואף על פי כן היא שָבָה וחוזרת עליהם מתוך שכנוע פנימי עמוק . החֲזרות המסוימות שיש בדבריה, בחלקן הן טכניות — אילו היה סיפק בידה לערוך בעצמה חטיבת מסות זו למקשה אחת, אולי הייתה משמיטה את חלקן — אבל נדמה שביסודן החזרות הן מהותיות . הן עצמן מעשה של סירוב, של התנגדות, של התעקשות . מן הבחינה הזאת, הן צוהר אל עומק הטקסט, שכולו התעקשות והתרסה . כהנא-כרמון מוותרת כאן מראש על אהבת הקוראים והקוראות : את קאטו הזקן אין אוהבים . אבל בִּמקום האהבה באה ההערכה — לניתוח האנליטי ללא כחל ושרק, לנחישות, לדבקוּת בעקרונות, לאומץ — גם האומץ שלא להיאהב או לשאת חן . אומץ זה הוא שמוביל אל החופש ואל ניקיון הדעת, שרק הודות להם ניתן לומר דברים נכוחים . במסות שָבָה ומופיעה המילה "חזון", כמעין חוט שני המכליב אותן זו לזו . במילון של עמליה כהנא-כרמון, מילה זו היא נרדפת לאידיאל הכּתיבה, לְמה שכתיבה ראויה נדרשת לממש . אלא שעל פי

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help