sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 את ראשית דרכו הפואטית העצמאית של אריה סיון ניתן לסמן במחזור השירים הפואמתי שירי שריון ( 1963 ) , כאן נתן המשורר ביטוי לחוויותיו כחייל במלחמת סיני ( 1956 ) . הקובץ ראה אור לאחר כמה שנות 'שתיקה' ובו לדבריו : "שורות, שכמותן לא יצאו ממני בשנים קודמות" ( 'עִם הספר', ערבון , ,2001 עמ' 268 ) . זו הייתה ראשיתו של מהלך פואטי חדש ביצירתו של המשורר, שנטש בהדרגה את "השירה הרוסית ונגזרותיה המקומיות" ( שם ) לטובת המודוס האירוני, האנגלו-אמריקאי, ברוח הפואטיקה השלטת בכתיבתם של מרבית משוררי 'דור המדינה' . מהלך זה התגוון והתפתח מבחינה אידיאית-תמאטית ופרוזודית-לשונית בארבעים שנות יצירתו הבאות, אך סימני ההיכר המודרניסטיים — הצורניים, הלשוניים והסגנוניים — שהוטבעו אז בשיריו, ליוו את יצירת סיון לכל אורכה . גם בנושאיה ובתכניה נתעשרה ונתגוונה שירת אריה סיון במהלך השנים . בכתיבתו הלירית ניתן לזהות שירת אהבה ארוטית ונועזת, שראשיתה עוד בתקופה ה'אלתרמנית' שלו, בטורי שיר דוגמת : חַדְרֵנוּ תָּמִים וְעָלוּם . אֵין לוֹ כְּלוּם / אַךְ גוּפֵךְ וְגוּפִי וּפְתִילַת אַהֲבָה ; ( "חדרנו", פמליה , תשי"ג, עמ' 54 ) , והמשכה בסגנון ייחודי לשירתו המאוחרת והבשלה, כמו במחזור השירים "קמח אהבה" ( נופל לך בפנים , ,1976 עמ' 51 - 61 ) . היסוד הלירי ניכר היטב גם בשירים בעלי גרעין אוטוביוגראפי מובהק, בהם חוזר סיון למחוזות ילדותו מתוך תערובת מרתקת של ערגה ואשמה גם יחד, הכרוכות ב'חיים הטובים' בארץ-ישראל בתקופת השואה . דוגמא מובהקת לכך הוא מחזור השירים : "על חטאי — מלחמת העולם השנייה" ( לחיות בארץ-ישראל , ,1984 עמ' 51 - 58 ) . 1 ליריקה חושפנית מצויה גם בשירתו הארס-פואטית של המשורר . ניצני הבוסר שלה מופיעים כבר בתקופת הראשית של כתיבתו — "שוועת השיר" בתוך : לקראת , מס' 2 תשי"ב — אך בהמשך התפתחה זו מאוד, תפסה נתח משמעותי בכלל יצירתו והשתלבה היטב דווקא בשירת המחאה הפוליטית שלו . יסודות ליריים מרגשים נחשפים גם בשירי המסע של סיון בערים שונות באירופה, דוגמת "טיול באירופה הגרמנית" ( אישרורים , ,1981 עמ' 15 - 19 ) . מסתבר שהמפגש עם נופי נכר דווקא, משמש למשורר כלי לבחינת זהותו הישראלית והיהודית, המועמדת שם לעיון מחודש . בספריו האחרונים של סיון בולטת נוכחותם של שירים שמוֹקדם התוכני והחווייתי הוא, מדרך הטבע, תחושת הזמן החולף, קשיי הזִקנה ואף המוות הצפוי לו ( כך, למשל, בשירי הספר בעל השם הטעון, השלמה , 2002 ) . אך לא על התמאטיקה לבדה תפארתה של שירת אריה סיון . בתהליך איטי, אך רצוף ועקבי, הבשילה יצירתו לשונית, אידיאית ופואטית . המשורר, שהחל, כאמור, את דרכו האמנותית, כרבים וטובים מבני דורו, כאפיגון של אלתרמן ושל רטוש וכבעל נטיות 'כנעניות' מונוליטיות למדי, כיוונן מאז את לשונו והעשירהּעד מאוד . זאת למרות, ואולי דווקא בגלל הסגנון הפרוזאי שאימץ לעצמו בהדרגה מתחילת שנות השישים . אכן, כדברי ועדת השופטים שהעניקה לסיון את פרס ביאליק 1 מרבית השירים הנזכרים בפרק זה יידונו בהרחבה בהמשך הספר .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help