sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:499

מתכננים מערביים יכולה להיות ניסיונית בלבד , ותוכל להביא לתוצאות מעניינות אבל מלאכותיות ובלתי מתאימות , וייתכן אף מכאיבות . לדעתו יש להניח לנטיות של התושבים המקומיים לקבוע את דרך חייהם ומגוריהם בעיר ; יש לתת לרוח המזרח להלהיב ולהוביל . תפקיד הממשל צריך להצטמצם לנושאים מסוימים בלבד : שמירה על בריאות הציבור , צרכים ציבוריים , שמירה על מונומנטים עתיקים וציבוריים , וחיים מודרניים נוחים . בכל שאר הנושאים - תנו לאנשי ארץ ישראל לבנות את הערים שלהם בדרכם , בלי הגבלות מעכבות ובלתי נחוצות . גרסטנג ראה בדרישות הקפדניות של ועדת התכנון המקומית בקשר לתכניות בנייה בעיר , דרישות מוגזמות הדורשות עבודה של מומחים _, שאינה ביכולתה של הארץ . הוא הציע שלכל אזור תכנון עירוני תוכן תכנית שלד בלבד , תוך שישה שבועות . תכניות אלו תכלולנה את סיווג האזור ( מגורים , תעשייה וכוי , ( דרכים , קווי ניקוז מרכזיים , שטחים פתוחים , מבני ציבור ומונומנטים היסטוריים . לאחר ששלד התכנית יאושר , שום דרישה הגיונית לבנייה או לפיתוח לא תיפסל ; תינתן יד חופשית בפרטים , כל עוד תכנית הבנייה תתאים לתכנית הכללית . לבסוף הציע גרסטנג לייפות את כוחם של מושלי המחוזות מטעם ועדת התכנון , לאשר בפועל את הצעות הבנייה . מעניין שבאותם ימים הסכימה ועדת התכנון העירונית באופן כללי למסמך של גרסטנג , והוא שימש בסיס להוראות הראשונות שקבעה ועדה זו שנוסחו בידי גרסטנג , אשבי ובנטוויץי ( יולי . ( 1921 הוחלט גם שאשבי יעמוד לרשותם של אנשי מקצוע במקומות אחרים , אשר יוכלו להתקשר אליו אישית ולקבל סיוע בנושא זה . מובן שהרבה לא יצא מכל ההוראות הללו , אך יש בהן כדי להדגים את התפיסה , הרמה והגישה בנושא תכנון ערים כפי ששררו אז בירושלים . וכן את גודל המפנה שהתרחש בנושא זה מספר שנים לאחר מכן , עם בואו של קליפורד הולידיי לעיר , כאשר שיטות מודרניות דאז שהיו נהוגות בארצות המתקדמות בעולם , החלו חודרות גם לירושלים . . 4 תכניות , אידאות , חלומות גדולים ומציאות תקופת המשנה הראשונה בזמן השלטון הבריטי בארץ ישראל התאפיינה ברעיונות , אידאות , תכניות ואף חלומות גדולים 182 בקשר להתפתחותה של העיר ועתידה : ויצמן ותכניותיו לבניית האוניברסיטה העברית ; גדס ומקדשו על הר הצופים ; אשבי ורעיונותיו על שילוב האמנות והאומנות בעיר ירושלים כולה ובעיר העתיקה בתוכה ; סטורס וחלומותיו על אחווה בין דתות ולאומים שונים בירושלים , ועל פעולות תרבות וחברה ליהודים , מוסלמים ונוצרים בכפיפה אחת ועוד . מטבע הדברים הוא שמחלומות , מרעיונות ולעתים קרובות גם מתכניות גדולות , לא נשארים מעשים רבים . זכתה ירושלים ומן הרעיונות הגדולים שעלו בקשר אליה בתקופת היבראשית _' 181 וראה לעיל יהתמורות העיקריות 182 . כאשר שי רייכמן מחלק בספרו ( ממאחז לארץ מושב , יצירת המפה היישובית היהודית בארץ ישראל , 1948-1918 ירושלים תשל"ט , עמ י ( 46 את תקופת המנדט מבחינת ההתיישבות היהודית , הוא מקבל את הכינוי שטבע חנקין לשנים : 1921-1919 יתקופת החלומות הגדולים . בנוגע לירושלים , נראה כי ניתן לייחס שם זה עד תום תקופתם של הרברט סמואל וםטורס , זאת אומרת עד לשנים . 1926-1925

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help