sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:453

בהמשך קשר את תנועת יאמנות ואומנותי להתפתחות הציור האימפרסיוניסטי , להתקדמות שחלה בהתפתחות הארכיטקטורה המודרנית ולהתרחשויות החדשות שאירעו בזמנו בנושא השימור ההיסטורי . הוא דן בהשקפות של ויליאם מורים וברעיונות שעמדו אז מאחורי הפוסט מודרניזם והפוטוריזם . לאחר מכן עבר לדון בנושאי תכנון עירוני , ברעיון עיר הגנים , בבנייה של ערים חדשות ובהשפעות המזרח הרחוק שחדרו לעיר המודרנית המערבית , והציע סינתזה חדשה . כן עסק בחלוקה האזורית בעיר , במערך התפקודי וחלוקת שימושי הקרקע בתוכה : מרכז העיר , אזורי מגורים ותעשייה , ריאות ירוקות ושטחים פתוחים . הוא עסק בתכונות השליליות המאפיינות את העיר התעשייתית : לכלוך , רעש , עוני , מחלות , אלכוהוליזם , הסכנות והמטרדים שיצרו המכוניות והמיכון , הצורך בימקדשיםי של שקט והבעיות של חברת השפע - עודף כסף . הוא המשיך בהצגת הבזבוזים בחינוך ובתעשייה , ויצא נגד הגישה והמיליטריזם של תחרות , והתחזקות הדרך של ספסיפיקציה ומומחיות . הוא טען נגד הסטנדרטיזציה הפושטת בכול והדגיש כי לא אותה יש לקדש אלא להפך , את הסטנדרד - הרמה הגבוהה . הצעותיו הן : טיפוח ההצטיינות והיחס האישי , חיזוק הראייה הכוללת והתיאום בתוך העיר , והגברת יחסי ההדדיות בין העיר לכפר . בסוף דן בדרכים לשימור האמנויות בעיר , כיצד לארגן תערוכות , למה צריכה לשמש גלריה לאמנות ובצורך להבטיח מענקים באמנות . לדבריו , המטרה באמנות היא לא עשיית כסף אלא אמנות לשמה , תוך קיום בכבוד , צניעות בחיי הפרט והדר של מבני ציבור ; ראייה קדימה בלי להירתע ממחשבות אוטופיות , תוך שאיפה לקידום נושאי חברה מתוך יושר ואמת אישיים . ספרו של אשבי מלא רעיונות ומחשבות שהם בעלי עניין רב עד היום . הספר מלווה בשורה ארוכה של איורים ( תמונות , תכניות ורישומים ) בנושאים שהוא דן בהם . אין פלא כי ספר זה הרשים מאוד את סטורס , אשר הנושאים הנידונים בספר היו קרובים אליו . הוא קיווה כי מצא באשבי את האיש שימלא בתוכן את נושאי השימור והחיים בעיר ירושלים , וידאג לתכנון העתידי הנכון שלה . אשבי הגיע לקהיר בשנת , 1916 כבר בן 55 ועוד לפני פרסום ספרו , כיוון שלא מצא תעסוקה שתתאים לו באנגליה מולדתו . בקהיר , ב 10 באפריל , 1918 קיבל את הזמנתו של סטורס לבוא לירושלים . אין ספק שהרעיון קסם לו . כאן יוכל אולי להגשים את רעיונותיו . לאחר התייעצות עם אשתו באנגליה הוא החליט לקבל את ההצעה . ב 16 ביוני נפגש עם מקליין במצרים , כדי לקבל ממנו דיווח על עבודתו בירושלים ועל התכנית שהכין בעבור העיר . ב 20 ביוני הודיע לו סטורס , עמו נפגש בקהיר , שהעברתו לירושלים סודרה . ב 21 ביוני הגיע אשבי לירושלים . עד מהרה ביקש ממנו סטורס להכין דוח עקרונות שיפרט כיצד ניתן לשלב את רעיונותיו בעיר ירושלים . לאחר סיורים בעיר ובמקומות אחרים בארץ ישראל הגיש אשבי , באוגוסט , 1918 דוח מפורט בן 95 עמודים מודפסים , שכותרתו 'דוח על האמנויות והאומנויות של ירושלים וסביבתה . ' ישראל במאה התשע עשרה , ירושלים ותל אביב תשנ"ב , עמי , 126-116 וראה גם לפי המפתח . וראה להל ן על הספסל לזכרו של האנט שהעמידה אשתו אדית בדרך חברון מול מנזר מר אליאס . 39 אשבי ( לעיל הערה , ( 34 ראה תוכן העניינים בספר והספר כולו . 40 העתק הדוח מצוי בארכיון עיריית ירושלים . בארכיון זה מצוי חומר רב מעניין נוסף משל אשבי : תיקים ומסמכים על שיפוץ המצודה , חומות העיר ושעריה , רחי יפו , נושאי אמנות ואומנות , חברת

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help