sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:448

בנייה למטרות תעשייה ; ( 5 ) בדרך כלל יינתן אישור רק למבנים בגודל המבנים הקיימים בכפרים הקטנים שמסביב לעיר , מבנים גדולים יאושרו רק מצפון וממערב לעיר העתיקה . אפשר לומר כי תכניתו של מקליין מתחלקת ביסודה לשני חלקים עיקריים : חלק העוסק בעיר העתיקה ובאזורים הקשורים בה , וחלק העוסק בתכנון עיר חדשה ממערב לה . באשר לחלק הראשון , הצעתו היא שימור העיר העתיקה בצורתה הימי ביניימית הקיימת ושימור הנוף הפנוי מסביב לה , עד כמה שאפשר בצורתו הטבעית . החלק השני מתייחס לאפשרות בניית עיר חדשה מתוכננת ממערב ומצפון לעיר העתיקה והאזורים שסביבה . עיקרה של תכנית העיר החדשה היה מערך שתי וערב של רחובות , ומערכים גאומטריים אחרים שחצו חלק מהשטחים הבנויים . הדרכים הראשיות צוינו בהתאם לנתיבים ההיסטוריים שהובילו ליישובים עזה , יפו , נבי סמואל , שכם וחברון . כן צוין קו מסילת הברזל המגיע לירושלים ותחנת הרכבת . נקודת המוקד בתכנית הייתה כיכר עגולה שאליה התנקזו במערך רדיאלי רחובות העיר , כיכר שמוקמה באזור שלא נבנה עדיין כלל - פסגת הגבעה שעליה בנוי היום מכון וךליר . את מערך הדרכים הזה כפה מקליין על העיר ללא התאמה רבה לפני השטח ; רבים מהרחובות המוצעים עברו בשיפועים חזקים למדיי , וללא התחשבות רבה בשכונות הקיימות ובהיבטים החברתיים . דומה כי מקליין הכין את תכניתו לעיר חדשה במערבה של ירושלים בהתאם לתכניות שתכנן קודם לערים חרטום ואלכסנדריה . התגובות לתכניתו של מקליין לא היו אחידות . באשר לעיר החדשה , דומה כי התכנית עוררה התנגדויות רבות , והמתכננים הבאים שעסקו בתכנונה של ירושלים הציעו שינויים ותיקונים בסיסיים בתכנית זו , כאשר המגמה העיקרית בשינויים אלו הייתה התאמה רבה יותר של מערך תכנונה של העיר החדשה למציאות הקיום החזקה של העיר העתיקה . הצעתו בנוגע לעיר העתיקה ושימור סביבתה , לעומת זאת , התאימה מאוד לדעה הכללית שהייתה מקובלת באותם ימים על אישים רבים שהיו קשורים לירושלים , שפעלו ודחפו לשימורה המרבי של העיר העתיקה , כאשר הבולט והמוביל ביניהם היה רונלד סטורס . סטורס אף טען בספרו , כי בפנייתו למקליין לא התכוון דווקא לתכנון עיר חדשה , אלא יותר להצעת תקנות שיביאו לשימור האופי המיוחד והמסורתי של ירושלים . שבוע ימים בלבד לאחר שקיבל את הדוח הראשוני של מקליין , פרסם סטורס , כמושל הצבאי של העיר , את הפקודה הציבורית מסי 34 הנודעת שלו , שחלקה הראשון מנוסח כדלהלן : יאף אדם לא יהרוס , יבנה , ישנה או יתקן מבנה כלשהו בעיר ירושלים או בסביבתה , בשטח ברדיוס של 2 , 500 מטר משער דמשק ( באב אל עמוד ) ללא קבלת אישור בכתב מהמושל הצבאי . ' בהמשך מצוין הקנס שיוטל על מפר הוראה זו , וחתום על הפקודה קולונל ר סטורס , מושל צבאי , 8 באפריל . 1918 19 פרטים על הדרכים הראשיות ראה שפירא ( לעיל הערה , ( 2 עמ י 20 . 141 מי שפירא , _יהאוניברסיטה והעיר : פטריק גדס ותוכנית האב הראשונה לאוניברסיטה העברית , , ' 1919 שי כ"ץ ומי הד ( עורכים , ( תולדות האוניברסיטה העברית בירושלים : שורשים והתחלות , ירושלים תשנ"ו , עמ 236 , 211 איור , 1 והמקורות המצוינים שם ; שפירא ( לעיל הערה 21 . ( 2 תכניות חרטום ואלכסנדריה ראה הימן 1994 ( לעיל הערה , ( 2 עמי 22 . 46 , 43 סטורס ( לעיל הערה , ( 4 עמי 23 . 323 ראה הפקודה בארבע שפות אצל סטורס ( שם , ( עמי ; 175 תצלום אצל שפירא ( לעיל הערה , ( 2

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help