sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:437

וכניסת הבריטים לירושלים יביאו אותם להפקיד בידיו את נושא פיתוחה של העיר . אך לא כך חשבו הבריטים , במיוחד אלו מהם ששלטו בעיר ובאזור מסביבה . ההתנגדות הערבית לתנועה הציונית , ובין היתר למעורבותה בירושלים , חיזקה את הבריטים ברצונם להינתק מהציונים בנושא קידומה של ירושלים . התנועה הציונית מצדה המשיכה בתקופה שנדונה כאן לחלום , לעסוק בתכנונה ולהעלות חזונות על פיתוחה העתידי . אבני הפינה לאוניברסיטה העברית , מרכז הרוח החדש של העם היהודי , הונחו בה . מתכנן הערים בעל השם העולמי פטריק גדס החל לתכנן את האוניברסיטה , בעבור התנועה הציונית , _כ'מקדשי רוחני של העם היהודי הקם ומתחדש בארץ אבותיו ; ואת השכונה המודרנית החדשה תלפיות תכנן כעיר העברית המודרנית שלה ; ואת שתיהן פונות לעיר העתיקה , מושפעות ממנה ומקרינות עליה . האדריכל היהודי ריכרד קאופמן הביא לירושלים את רעיונות 'עיר הגניםי האירופית , ותכנן בעבורה שכונות גנים עם מרכזי רוח ותרבות חשובים בתוכן , ומוסדות התנועה הציונית העולמית והיישוב היהודי הארצישראלי החלו קמים בתוכה . אלא שפעילות אינטנסיבית זו של נציגי התנועה הציונית בירושלים בראשית תקופת השלטון הבריטי בארץ לא זכו להתבססות ולא נשאו את הפרות המקווים בהמשך תקופת המנדט הבריטי . עוד בתקופה שנסקרה על ידינו החלו מתגלעים בקיעים עמוקים בתוכה . אנשי העליות הציוניות השלישית והרביעית , וגם אנשי העליות שלאחר מכן , הגיעו אמנם לעיר , אך באחוז קטן בהרבה מלשאר חלקי ארץ ישראל . מוסדות ארגוניים ותרבותיים של היישוב היהודי בארץ העדיפו להתמקם בתל אביב , ואף אלו שמוקמו בירושלים בתחילה החלו לרדת ממנה למרכז היהודי החדש שקם והחל מתפתח בקצב מהיר ביותר באזור יפו-תל אביב . גידולה של תל אביב , העיר העברית הראשונה בישראל , החל מאפיל על ירושלים היהודית ומעמיד בצל את התפתחותה וגידולה . כתוצאה מכך החלה ירושלים היהודית גם לפגר אחר ההתפתחות הכללית של היישוב היהודי בשאר חלקי הארץ , ולאבד את עמדת הבכורה בקרב היישוב היהודי בארץ ישראל שאליה הגיעה במאה התשע עשרה . . 3 בניגוד לפעילותם של הממשל הבריטי והגורם היהודי בתקופת היבראשית' של השלטון הבריטי בירושלים , ירדה מאוד ואף כמעט פסקה כליל הפעילות של מספר גורמים שהיו פעילים מאוד בעיר בשלהי השלטון העות'מאני ; מעצמות המערב , אשר בסוף תקופת השלטון העותימאני היו פעילות ביותר בעיר וקבעו רבות בהתפתחותה של העיר , עתה פחתה מאוד מעורבותן בנעשה בה והשפעתן כמעט נעלמה ; רוסיה חדלה מכל פעילות בעיר לרגל המהפכה הקומוניסטית ושינויי המשטר ומדיניות החוץ בארץ זו ; גרמניה יצאה אף היא מתמונת העשייה בעיר , כתוצאה מתבוסתה במלחמת העולם והמדיניות הבריטית שלא לאפשר לה חזרה לזירה המזרח תיכונית , כולל ארץ ישראל והעיר ירושלים ; מעורבותה של צרפת בעיר גם היא פחתה לרגל ההסכמה בינה לבין בריטניה על חלוקת תחומי ההשפעה ביניהן , כאשר הראשונה מקבלת את המנדט על סוריה ולבנון בעוד השנייה מקבלת את המנדט על עבר הירדן וארץ ישראל המערבית , כולל ירושלים שהופכת להיות עיר בירה ומקום הממשל הבריטי החולש על כל שטחי המנדט שלה . הכנסיות הנוצריות צמצמו אף הן את פעילותן בעיר , וזאת שוב בניגוד למצב ששרר בשלהי השלטון העותימאני . הסיבות לכך ברורות - השליטה של מעצמה אירופית דומיננטית בארץ הקדושה , באמצעות מנדט שניתן לה מטעם יחבר הלאומיםי של כל מעצמות המערב , ביטלה

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help