sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:434

ירושלים ;( נפרצה דרך חדשה באזור בקעה שחיברה את השכונה עם דרך חברון ; ומכאן נפרצה דרך שהובילה לתלפיות . דרכים אלו נבנו ברובן בהתאם לתכנית האב של העיר משנת . 1922 במפת ירושלים מאותה עת נראית יפה ההתחלה של בניית הכבישים החדשים בעיר , ובעיקר הצורה של 'המשולש' המסחרי במרכז העיר . בשנת 1924 כבר היו בעיר כ 20 כבישים מכוסים בזפת . רוב הדרכים נסללו בידי העירייה , שהפקיעה את האדמות מבעליהן החוקיים . מימון העבודה נעשה ברובו על ידי ועדי השכונות שבהן עברו הכבישים ( לבניית הקטע הראשון של רחוב המלך _ג'ורג י למשל שילמה 'הכשרת הישוב' 600 לי"מ , ושכונת זכרון משה 200 - לי"מ . ( האדמה הופקעה _מ'ביקור חולים' ומהסוחר הנודע ולירו . העיר ירושלים , שבשנת 1918 היו כל דרכיה דרכי עפר ואבן , החלה לשנות צורתה ולהתאים עצמה לדרישות התחבורה המודרנית ולהכנסת מכוניות לעיר . כבר ביולי 1918 הוצאה תקנה שחייבה רישום של כלי רכב ממונעים לשם מיסוי והכנסה לשלטון . סלילת הדרכים והכנסת רכב מוטורי לעיר הביאו עמן אף את התופעה הבלתי רצויה של תאונות דרכים קטלניות . נמסר כי היו שבועות שבהם היו 7-4 הרוגים וכ 10 פצועים בעיר , בשל חוסר הזהירות של הנהגים ואי הסתגלות של התושבים לתנועה . הממשל הבריטי התערב והטיל פיקוח על התנועה בעיר . בתחילה נקבעה המהירות המרבית לנסיעה בעיר - ברדיוס מיל וחצי משער שכם - ל 8 מיל בשעה . במרס 1922 נקבעה מהירות מרבית ברדיוס של שני קילומטר מדואר ירושלים ל 24 מיל בשעה . בשנת 1925 כבר נוצרה הבחנה בין נסיעה בעיר לנסיעה מחוצה לה : 15 מיל בשעה בעיר ו 30 מיל לשעה מחוץ לעיר . וכך בהמשך נקבעות תקנות נוספות . נפתחו גם שירותי תחבורה ציבורית בערים הגדולות ובקווים ביךעירוניים . בקו ירושליםיפו נוצרה תחרות גדולה בין השירות הציבורי ברכב מנועי לבין הרכבת הממשלתית . כתוצאה מכך הלכו וירדו מחירי הנסיעה . התפתחות רשת הדרכים הפנימית של העיר אפשרה אף לקיים קשר קבוע וטוב לשכונות בעיר . הוקם שירות נסיעות מסודר : עגלות ומכוניות במסלולי נסיעה קבועים שימשו את הנוסעים בעיר ומחוצה לה . בשנת 1925 מדווח כי בעיר עומדות לרשות הקהל 87 עגלות ב 11 תחנות קבועות הפזורות בכל חלקיה . חלו שינויים חשובים גם בתחום הדואר . בתקופת הממשל הטורקי פעלו בארץ בתי דואר טורקיים ממשלתיים וזרים . הממשל הצבאי הבריטי ביטל את כל המערכות הללו והחל להפעיל מערכת אחידה של דואר צבאי בריטי . לתושבי הארץ הותר להשתמש בשירותי דואר זה מיד לאחר הכיבוש , וכבר בפברואר 1918 אורגן שירות מכתבים , מברקים והמחאות דואר בין ארץ 202 ביגר ( שם . ( על קו אוטובוסים מהעיר לתלפיות של חברת 'נשרי ועל תאונה שאירעה לו במפגש הרכבת בשנת , 1925 ראה גנחובסקי ( לעיל הערה , ( 46 עמי 203 . 364-361 ביגר ( שם , ( עמי 73 המפנה להארץ , ; 26 . 1 . 1923 ולדואר היום , 204 . 1 . 2 . 1924 פרטים על כל אלה ראה אצל ביגר ( לעיל הערה , ( 7 עמי . 114-106 על חברות התחבורה השונות שפעלו בקו ירושלים-תל אביב בסוף שנות העשרים , כולל תחרות ביניהן על מחירי הנסיעות , ראה גנחובסקי ( לעיל הערה , ( 200 עמי 205 . 366-361 ביגר ( לעיל הערה , ( 20 המפנה לעיתון הרשמי . 1 . 2 . 1925 פירוט מלא על התחבורה בירושלים בשנת , 1923 כולל מקומות חניה , קווי נסיעה ומחירים ראה גנחובסקי ( לעיל הערה , ( 46 עמי -344 . 348

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help