sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:433

הממשלה האזרחית ופתיחת שערי הארץ בפני עולים , כסף וסחורות . הרכב הממשלתי , שבתחילת התקופה הזאת היווה רוב בין כלי הרכב שנעו בעיר , הפך למיעוט . באותו הזמן יזם הממשל את ציפוי רחובות העיר באספלט , כדי שיוכלו לשמש כהלכה את התחבורה המוטורית . בספטמבר 1921 הוחזקו ברשות הציבור בארץ 494 מכוניות נוסעים פרטיות 42 , משאיות ו 83 אופנועים . רבות מן המכוניות היו בירושלים , אשר שימשה כמרכז השלטוני והמנהלי של הארץ ומרכז גדול של אוכלוסייה . גם הדרך הראשית לעיר ממישור החוף שופרה וזרם הסוחרים והתיירים הלך וגדל . " תכניות האב הראשונות של העיר החדשה ( מקליין ; 1918 - גדס ; 1920-1919 - אשבי ( 1922-1921 - התוו את מערכת הדרכים העירונית הפנימית . בעוד שבשלהי התקופה העותימאנית עקבו הדרכים הסלולות אחר השבילים והדרכים ההיסטוריות , משערי העיר לעבר הערים בכיוונים השונים - יריחו , שכם , יפו ובית לחם-חברון - הרי במסגרת התכניות הבריטיות הושם דגש על שיפור הדרכים הקיימות בעיר , והוצעו דרכים חדשות בתוך העיר החדשה , שמטרתן הייתה לקשר בין צירי הדרכים הראשיות לערים השונות , ביניהן לבין עצמן וכן להוביל אל החלקים השונים של העיר החדשה . כך נוצרה רשת דרכים עירונית חדשה . בשנת 1925 החלה הפעלה של קווי תחבורה ציבוריים , אם כי חברת האוטובוסים העירונית י המקשר' קמה רק מאוחר יותר , בשנת . 1931 הערבים מצדם הקימו חברת אוטובוסים נפרדת שמטרתה הייתה לחבר את הכפרים הערביים בסביבה עם העיר . המפעל החשוב בתקופה זו הוא הפריצה והסלילה של דרך המלך גיורגי החמישי , שחיברה בין דרך יפו לדרך עזה , ובעקבותיה סלילת רחוב בךיהודה , פעולה שהביא ליצירת י _המשולש הירושלמי הנודע . הסלילה החלה בנובמבר , 1922 והקטע מבית החולים יביקור חולים ועד רחוב בךיהודה נחנך ב 1 בפברואר . 1924 דרכי העיר אף החלו עוברות תהליך זיפות על מנת לאפשר תנועת מכוניות נוחה עליהן . בשנת 1922 זופתו קטעים מרחוב יפו . כן החלה פעולה של זיפות קטעי רחובות נוספים בעיר , ונסללו דרכים נוספות . בשנת 1924 נסללו הרבה כבישים בעיר : הסתיימה העבודה על דרך חדשה להר הצופים ולהר הזיתים ; נסללה דרך מרחוב יפו למזכרת משה ( רחוב מיכל פינס ליד כיכר החירות של היום ;( רחוב הרב קוק הורחב ; החלה סלילת הכביש מרטיסבון לתחנת הרכבת ( כביש שיתחבר מאוחר יותר לרחוב המלך גיורגי וייצור את הכביש הנוכחי של 197 ביגר ( לעיל הערה , ( 7 עמי 111 והמקור שם בהערה 198 . 75 על התחבורה בעיר ראה ביגר ( לעיל הערה , ( 12 עמי 199 . 199 , 184 ר"כמן ( לעיל הערה , ( 188 עמי 200 . 126-125 שם , עמי 130 וראה המקור בהערה 21 שם ; פרטים נוספים בנושא התפתחות התחבורה בירושלים ראה : קרק ואורךנורדהיים ( לעיל הערה , ( 34 עמי 169 , 167 והפניות שם לשריון , עמי ; 214-210 יי עילם , פרקי ירושלים , תל אביב , 1973 עמי ; 103-102 מי הורביץ ( עורך , ( המקשר , ליובלו : ל"ה שנות תחבורה ציבורית בירושלים , ירושלים תשכ"ו , עמי ; 32-30 ועוד . על חברת יהמהירי שקמה בירושלים בשנת 1928 ועל התחבורה בירושלים וממנה למקומות שונים בארץ , כולל מקרה של חילול שבת , ראה די גנחובסקי , מסיבות החברה הגבוהה ועוד 100 סיפורים ירושלמיים , ירושלים , 1993 עמי 201 . 356-352 ביגר ( לעיל הערה , ( 20 עמי 72 המפנה לדואר היום , ; 1 . 11 . 1922 על פי הכתובת בקרן הרחובות יפו-המלך גיורגי .

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help