sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:432

המלח לבית שאן . אך כל התכניות הללו , ועוד רבות אחרות , לא יצאו לפועל בשל קשיים כספיים . בינתיים החלה מתפתחת מערכת הכבישים , והרכב המוטורי החל מתחרה , ובהצלחה , במערכת הרכבות שהחלה יורדת בחשיבותה במרוצת השנים " . בראשית תקופת השלטון הבריטי , גם בירושלים תלו תקוות רבות בקו הרכבת שהגיע לעיר . בכל תכניות האב הראשונות של העיר מושם דגש על הקשר לתחנת הרכבת . מקליין , בתכנית האב שלו , ייחס חשיבות רבה למיקום התחנה . גדס ואשבי מתחשבים בתכניותיהם במיקומה של תחנת הרכבת בעיר . " אף רשת הדרכים החדשה שהחלה נפרצת בתוך העיר תוכננה כך שתוביל לתחנה זו . ובשכונות מגורים חדשות רבות שקמו בעיר , צוין תמיד המרחק מהן אל תחנת הרכבת והקשר אליה . אלא שגם בירושלים החשיבות של הרכבת החלה יורדת ואת מקומה החלה תופסת התחבורה המוטורית . דומה כי ההתפתחות המרשימה ביותר בירושלים בראשית תקופת השלטון הבריטי בה , הייתה הכנת הדרכים בעיר לתנועת כלי רכב ; הפריצה של דרכים חדשות לחיבור בין חלקיה השונים ; והחדירה של כלי רכב מוטוריים אליה . גם במפות העיר , ניתן להבחין היטב בהתפתחות רשת הדרכים בה . כל הדרכים לירושלים וממנה , שנסללו כדרכי עגלות בשלהי התקופה העות'מאנית , החלו עוברות בראשית תקופת השלטון הבריטי , כמו גם הדרכים האחרות בארץ , שיפוצים , תיקונים , הרחבות וכיסוי , כדי שיוכלו לשמש רכב מוטורי . על שנת 1922 בלבד נמסר כי נסללו ושופצו 32 ק"מ בכביש יפו-ירושלים 30 ; ק"מ בכביש יריחו-ירושלים 31 ; ק"מ בכביש ירושלים-חברון ; 5 ק"מ בכביש ירושלים-שכם ( ששופץ במשך כל תקופת הכיבוש הצבאי ובשנת ;( 1921-1920 ועוד במקומות אחרים בארץ . נפח התנועה בכבישי הארץ , כולל בירושלים עצמה , הלך אף הוא וגדל במהירות רבה . ערב מלחמת העולם הראשונה כמעט לא הייתה מכונית פרטית בארץ . המלחמה הביאה עמה שימוש הולך וגובר בכלי רכב ממונעים . הצבא הבריטי ואחריו הממשל האזרחי של הבריטים הכניסו לראשונה את התחבורה הממונעת , בתחילה את הפרטית ואחר כך גם את הציבורית . מכירת מכוניות מעודפי הצבא לתושבי העיר הייתה הבסיס לתחבורה המוטורית . בתקופה שלאחר המלחמה החלו אנשים לרכוש מכוניות - תחילה מעודפי הצבא ומאוחר יותר , עם פתיחת שערי הארץ למסחר חופשי , גם ישירות מחוץ לארץ . תהליך זה הלך וגבר עם הקמת 191 פרטים נוספים על כל נושא מערכת הרכבות ראה שם , עמי 192 . 98-89 וראה בנושא וה המאמר להלן ישימור ותכנון 193 . על סלילת הדרכים לירושלים בשלהי התקופה העות'מאנית ראה בךאריה ( לעיל הערה , ( 26 לפי המפתח ; וכן רייכמן ( לעיל הערה 88 ג , ( עמי 125-123 וההערות שם . 194 ביגר ( לעיל הערה , ( 7 עמי 195 . 107 בדוח סמואל , עמי 4 נמסר כי יבשנת 1914 הייתה מכונית אחת בכל פלסטינה ( א"י ) למקור שעשועים וסקרנות לתושבים בכל מקום בואה ; הייתה זו מכוניתו של אהרן אהרנסון , וראה בנידון גם אצל , רופין ( לעיל הערה , ( 110 עמי ; 226 על מצב התחבורה בעיר ראה שריון ( לעיל הערה , ( 88 עמי 196 . 214-210 על המצב מיד אחרי הכיבוש הבריטי , כולל עניין המכוניות שהועמדו לרשות יועד הצירים' שהגיע ארצה באפריל 1918 ראה גנחובםקי ( לעיל הערה , ( 46 עמי . 39-36

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help