sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:430

בעזרת הפקוא"ם ייסדו היהודים בית חרושת לתעשיית זית יתלפיותי ובית מלאכה לתפירת בגדים ולבנים למכירה בהולנד . תושבים לא יהודים ייסדו בית חרושת לכפתורי צדף שחומר הגלם בשבילו הובא מסודן . תיירות מזכרות חזרה והתפתחה בעיר , בדומה למצב שהיה בה בשלהי השלטון העות'מאני . גם סחר במזון ותעשיית מזון המשיכו להתפתח בעיר , טחנות קמח נבנו , בתי דפוס נפתחו ואף כספי יחלוקהי החלו חוזרים ומגיעים לעיר , כאשר המקור העיקרי עתה הוא ארצות הברית . אך למרות כל אלה המשיך המצב הכלכלי להיות קשה , כשמחסור בכסף ובאשראי מעיב על הכול . בשנת 1923 אף חלה נסיגה כלכלית בארץ כולה . העבודות הציבוריות הגדולות שהתקיימו בארץ בשנים קודמות הסתיימו , והיקף ההשקעות צומצם . המדיניות הכלכלית של הממשלה - אשר העדיפה יבוא חופשי וסירבה להעניק הגנה לתוצרת המקומית - הביאה לשליטתם של מוצרי יבוא בשוק , שהתעשייה הצעירה לא יכלה להתחרות בהם . העלייה , שהייתה הביטוי העז לתמורה שחלה בארץ ישראל מאז תום המלחמה , הצטמקה . גם בהרכב העלייה חל שינוי ובמקום הטיפוס החלוצי באו יסודות אחרים : בעלי מלאכה זעירים וסוחרים מבני המעמד הבינוני . אלה היו סימנים ראשונים שבישרו על המפנה שחל עם בואה של העלייה הרביעית . אלא שכל אלה השפיעו מעט מאוד על ירושלים , כיוון שלא הייתה מרכז כלכלי יהודי . עיקר קיומה המשיך להתבסס על מסחר , מוצרי מזון וכלי בית , ותעשייה קלה , כנהוג בערי המזרח . בשביל הבריטים המשיכה העיר לשמש כמרכז מנהלי בלבד . ובשביל הערבים - עיר שוק לאזור שסביבה . הענף הכלכלי המתפתח היה ענף התיירות . על כן , אף שהבסיס הכלכלי של העיר לא היה רחב , הרי חשיבותו הייתה בבסיסיותו . כלכלת העיר התקיימה על הקיים בה . משברים כלכליים שפגעו בארץ כולה , כמו זה שהוזכר לעיל ואף זה שבא מאוחר יותר בשנים , 1928-1926 כמעט לא פגעו בירושלים . שלא כמו בנושאי האוכלוסייה והכלכלה , בתחומי התחבורה והתקשורת חלה התפתחות מרשימה בירושלים בראשית תקופת השלטון הבריטי . בתקופה העות'מאנית לא הגיעו עדיין לעיר כל כלי רכב מוטוריים . אמצעי התחבורה לעיר היו עגלות וכרכרות שהגיעו אליה בדרך שנסללה ממישור החוף , ואשר נעו גם בתוך העיר , במיוחד לאורך דרך יפו , ובין השכונות למרכז העיר , במיוחד לעבר שער יפו . כמו כן , כבר משנת 1892 פעל קו הרכבת מיפו לירושלים . 181 פרס ( לעיל הערה , ( 61 עמי 182 . 130 ביגר ( לעיל הערה , ( 20 עמי , 76 המפנה לדואר היום , 183 . 20 . 11 . 1921 ביגר ( שם , ( עמי , 78-76 המפנה לדוח השנתי של הנציב מ , 14 . 7 . 1921 דיווח של לשכת המסחר ; כללית על העיסוקים של יהודי ירושלים ראה : שי אביצור , 'המלאכה והתעשייה היהודית בירושלים לפני קום המדינה , משלהי התקופה העותימאנית ועד תום המנדאט הבריטי ; פרקים בתולדות ירושלים , ב , ירושלים תשל"ו , עמי ; 276-272 גי ביגר , יהמבנה התעשייתי של ערי _ארץ ישראל ונפותיה בראשית תקופת המנדט ; קתדרה 29 ( תשרי תשמ"ד , ( עמי 184 . 88-86 עמיקם ( לעיל הערה , ( 171 עמי . 299-298 185 וראה בנושא זה כהךהטב ( לעיל הערה . ( 45 186 על מערכת הדרכים לירושלים ובתוכה בסוף התקופה העותימאנית , ראה בךאריה ( לעיל הערה , ( 26 לפי המפתח ; על רשת מסילות הברזל בארץ , כמו גם על התפתחות רשת הדרכים והכבישים בתקופת מלחמת העולם הראשונה , והקשר שלהם לירושלים ראה ביגר ( לעיל הערה , ( 7 עמי . 10-7

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help