sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:398

כמו כן , באותה תקופה היו כמה משפחות עירוניות נכבדות , אשר החלו מבססות מעמד בכורה בקרב ערביי ירושלים ואף בקרב כלל ערביי הארץ . משפחות אלו הצמיחו שכבת מנהיגים שקנתה לה מעמד חברתי גבוה וצברה ניסיון עצמי בניהול . בין המשפחות המכובדות הללו שבלטו בירושלים באותה עת היו משפחות _אל חוסייני , אל נשאשיבי ואל חאלדי . הכיבוש הבריטי תרם לחיזוק מעמדם של החוסיינים . בני משפחה זו החזיקו באותה תקופה במשרות ראש העיר ירושלים ומופתי ירושלים , וכן בכמה משרות נוספות . המשפחה שניסתה להתחרות ולהתמודד עם החוסיינים , הייתה זו של הנשאשיבים . אף הם מילאו כמה תפקידי מפתח במנהל העותימאני , ובהמשך , בתקופת המנדט הבריטי , זכו גם כן לכמה תפקידים חשובים , כמו ראש העיר . חשוב להדגיש כי מעמדן של המשפחות הנכבדות התחזק , במידה רבה , כיוון שלעדה הערבית לא היו כל מוסדות נבחרים וייצוגיים כלל ארציים אחרים . בתקופה הראשונה לאחר תום המלחמה , עד ראשית שנת , 1920 שרר בירושלים שקט יחסי . עם זאת , הפעילות הציונית - הצהרת בלפור , הגעת ועד הצירים הציוני לעיר ופעילותו בה , ועוד - החלה מחזקת בקרב האוכלוסייה הערבית בירושלים ובארץ ישראל כולה , רגשות לאומיים ערביים . אחד הביטויים הראשונים לכך היה ייסודן של אגודות לאומיות מוסלמיות נוצריות שביקשו תחילה להדגיש כי ארץ ישראל היא חלק מסוריה , והואיל וסוריה נמצאת בתהליך של קבלת עצמאות , חייב תהליך זה לחול גם עליהם . משחלו שינויים בסוריה ונכשל הניסיון להמלכתו של פייצל בדמשק ( הוא שלט בעיר מספר חודשים : מרס-יולי , ( 1920 הם פנו לחפש ייחוד לאומי בביתם הם . גם מבחינה חברתית תרבותית החל מתחזק בזמן זה מעמדה של ירושלים , כמרכז ההנהגה של ערביי ארץ ישראל . כבר בשנת 1918 קמו בירושלים מועדון ספרותי ערבי ומועדון ערבי כללי . מאז שנת 1919 אף הפך נשיא הסניף הירושלמי של המועדון הערבי לנשיא המועדון בכל הארץ . הסניף הירושלמי התנגד לדרישה של אחדות סוריה והיה מעוניין בכינונו של ממשל נפרד בארץ ישראל , שכן ממשל נפרד כזה היה הופך את נכבדי ירושלים לממלאי המשרות החשובות בתוכה . גל ראשון של הפגנות ערביות אנטי ציוניות התרחש בירושלים ובערים נוספות בארץ לאחר כינוסה של הוועידה הערבית סורית בדמשק ב 27 בפברואר . 1920 בוועידה זו חזרה והועלתה הדרישה למדינה סורית מאוחדת תחת שלטון פייצל , כאשר ארץ ישראל תהיה חלק ממנה ( סוריה הדרומית . ( ב 7 במרס הוכרז פייצל כמלך בדמשק , ובירושלים השתלהבו הרוחות . למחרת נשמעו הקריאות 'הלאה הציונות _ו'מוות ליהודים . ' עוברי אורח יהודים אחדים הותקפו . באותם ימים התנהלו חגיגות ינבי מוסאי בדרך ליריחו . השלטונות הבריטיים הוציאו כוחות מהעיר לשמור על האירועים בנבי מוסא , ואז החלו התפרעויות קשות בעיר , הנודעות כמאורעות פסח תר"פ . ( 1920 ) אלו החלו ביום ראשון , אי דחוהי'מ פסח , לאחר שהחוגגים הערבים מחברון נכנסו לעיר . הפורעים פגעו ביהודים ברחוב יפו ופרצו לחנויות . בעיקר נפגעו בהתפרעויות יהודי העיר העתיקה . בימים 6-4 באפריל נהרגו 5 יהודים ונפצעו יותר ממאתיים . בין הערבים נהרגו 4 ונפצעו 21 מאש הבריטים . למחרת היום אסרו השלטונות הבריטיים את 81 על עליית כוחן של המשפחות הערביות העירוניות ובייחוד אלו בירושלים ראה פורת ( לעיל הערה , ( 71 עמי 82 . 12-10 ראה סקירתו של יי שמעוני , יהחברה הערבית פלסטינאיתי , פורת ושביט ( לעיל הערה , ( 10 עמי ; 277-276 ובמפורט על כל הנושא אצל פורת ( לעיל הערה , ( 71 עמי . 88-56

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help