sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

עסקו במערות _בית גוברין , וכן מאמרו על 'השימוש החקלאי בקרקע בחבל לכיש' - מחקרים שנבעו בעיקרם מתוצאות עבודת המוסמך שלו ; לאחר מכן המאמרים על הכנרת ( נסיגת חופה הדרומי , תנודות מפלסה , ( על מוצא הירדן מהימה ועל מאזן המים ביימת הלשון הקדומה - פרסומים שביסודם הם פרי עבודת הדוקטור שלו . בהמשך דרכו המדעית כתב בן אריה בכיוון חבלי מאמרים נוספים , העוסקים בשימוש חקלאי בקרקע ובגאוגרפיה יישובית של מספר אזורים בארץ . ציון הדרך השני בביוגרפיה האקדמית של בן אריה הוא ההתלבטות שלו באשר למהותו של תחום הלימוד המכונה יגאוגרפיה היסטורית . ' בן אריה לא היה שלם עם ההגדרות שהיו מקובלות על הארכאולוגים וההיסטוריונים בארץ לגבי תחום זה , כולל מוריו במחלקות אלו באוניברסיטה העברית ( הגדרות אשר במידה רבה קיימות עד היום בקרב חוקרים רבים במקצועות אלו . ( בשהיותיו בחוץ לארץ למד לדעת כי בקרב הגאוגרפים שבנכר ניתנת משמעות רחבה ודינמית הרבה יותר לתחום הגאוגרפיה ההיסטורית . בעקבות זאת לאחר שובו ארצה פרסם את מאמריו המתודולוגיים הראשונים בתחום לימוד זה , תוך הצגת הדעות שאליהן התוודע . שניים ממחקריו אלה , שנחשבים לפרסומים המתודולוגיים ה'קלסיים י בתחום , ניתנים במבחר הזה . בן אריה לא הסתפק במאמרים בלבד , אלא אף השריש השקפות אלה בקרב תלמידיו הרבים במחלקה לגאוגרפיה באוניברסיטה העברית . במהלך הדור האחרון הקים קבוצה גדולה של תלמידים חוקרים , אשר הלכו בעקבותיו והפיצו את דרך הלימוד האקדמית בתחום הגאוגרפיה ההיסטורית באוניברסיטה העברית בירושלים וגם באוניברסיטאות האחרות בארץ . התעניינותו של בן אריה במהותו של תחום הלימוד הגאוגרפי היסטורי ( במיוחד זה של ארץ ישראל ) ובענפי מחקר הקרובים אליו , הנמשכת ער היום , מצאה את ביטויה בזמן האחרון בשני מחקרים חדשים שלו העוסקים בנושא זה . ציון דרך שלישי שברצוננו להדגיש בדרכו האקדמית של יהושע בן אריה , הוא המסקנה האסטרטגית שאליה הגיע כבר באמצע שנות השישים , בעת שהיית ההשתלמות הראשונה שלו בחוץ לארץ , כי במחקר הגאוגרפי היסטורי יש לנקוט דרך של לימוד תקופתי . לדעתו , היכרות מעמיקה עם התקופות הנחקרות - כולל התנאים , המצבים והרוח המיוחדת ששררו בכל תקופה ותקופה - הכרחית ללימוד הגאוגרפי היסטורי כמו לכל לימודי העבר . אף שהסכים כי כמו במחקרים היסטוריים כך גם במחקרים גאוגרפיים היסטוריים מסוימים יש מקום ללימוד נושאי אורכי ( ורטיקלי , ( החותך תקופות , התמיד בן אריה בהשקפתו כי עיקר הלימוד צריך להיעשות בהתאם לתקופות ההיסטוריות השונות . הגישה התקופתית השתלבה היטב בגישתו לעניין מקורות המחקר : הוא קיבל את השימוש במקורות ראשוניים בני התקופה כהכרחי במחקר גאוגרפי היסטורי , אם כי לשיטתו סוגי המקורות ומשקלם היחסי יהיו לעתים קרובות שונים מאלו של המחקר ההיסטורי העוסק באותה תקופה , מאחר שמטרות המחקר של שני תחומי הלימוד שונים במהותם . ראה התפתחות לימוד נושא ידיעתה של ארץ ישראל בעת החדשה עד להקמת מדינת ישראלי , קתדרה 100 ( תמוז תשס"א ) ( בדפוס ;( חקירת ארץ ישראל באוניברסיטה העברית ער / 1948 ספר תולדות האוניברסיטה , ב ( בהכנה . (

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help