sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11מבוא : נושא, גישה ומבנה דייה כדי לאפשר ברֵירות ודגשים שונים ומכיוון שגם לפרדיגמה או לשדה יש פנים רבים, מזומנות לסוציולוגיה זוויות ראייה שונות, והמחשבה הסוציולוגית מניבה תוצאות מגוונות, ולא אחת אף מנוגדות . * לדיון בזיקות שבין הרעיון הסוציולוגי ובין ההקשר החברתי יש היסטוריה ממושכת ומורכבת, גם אם נתחום אותו למאה ה- 20 בלבד . ניהלו אותו בעיקר הוגים יוצאי סביבת התרבות הגרמנית משנות העשרים עד שנות השישים של של אותה מאה, והוא נסב אז על הזיקות שבין מדע לאידיאולוגיה . נקודת המוצא הייתה האפיסטמולוגיה של קרל מרקס, שכרכה את ההכרה ואת הידיעה באינטרסים מעמדיים ( לסקירה ראו 116 - 97 : 1987 Aronowitz 1988 ; Manicas ) . קרל מאנהיים ביסס על כך, בספרו הנודע Ideology and Utopia ( אידיאולוגיה ואוטופיה ) , סוציולוגיה חדשה של תרבות וידע, אשר דחקה את המעמדות ממוקד הדיון והציבה במקומם את שכבת האינטלקטואלים דווקא, האמונים מכוח הכשרתם על ראיית מציאות מגוונת ומכילה ( ] 1929 ] 1936 Mannheim ) . תאודור אדורנו ( Adorno ) ומקס הורקהיימר ( Horkheimer ) , ראשי 'אסכולת פרנקפורט', התנצחו אִתו ( אדורנו 1976 ; הורקהיימר [ 1937 ] 1993 ) , אבל בסופו של דבר התרחקו גם הם מן המוקד המעמדי המובהק וראו בהתפתחות הידע המדעי ענף של רציונליות דכאנית מעין אבולוציונית ( 2014 Volker and Stehr ) . מובן שהדיונים על הסוציולוגיה ( ועל ההיסטוריה ) השתלבו עם מחלוקות מקבילות בתחום הפילוסופיה של המדע והידע, בעיקר בין עמדות פוזיטיביסטיות 1 ידועים בעניין זה פולמוסים שונים שקרל פופר ובין עמדות רלטיוויסטיות . ( 1994 - 1902 Popper, ) היה מעורב בהם, הן נגד גישת 'החוג הווינאי', הפוזיטיביסטי- אנליטי ( על כך ראו נבו 2009 ) , והן נגד ה'היסטוריציזם', ההגליאני-מרקסי ( פופר ,1993 ,2003 2009 ) . 2 אייקונית בהקשר זה התהפוכה העצמית שהתנסה בה הפילוסוף לודוויג ויטגנשטיין ( 1951 - 1889 Wittgenstein, ) , אשר התבטאה בניגוד הקוטבי בין חיבורו המוקדם, הפוזיטיביסטי לעילא, מאמר לוגי-פילוסופי ( ] 1921 ] 1994 ) ובין חיבורו המאוחר ( שפורסם לאחר מותו ) , הרלטיווסטי לעילא, חקירות פילוסופיות ( ] 1952 ] 1995 ) . 1 בדיונים על מהות הידע, פוזיטיביזם היא עמדה שמבקשת להסתמך על מסד עובדתי נתון ; ורלטיוויזם היא עמדה שנותנת את הדעת ליחסיות של נקודות ראות שונות . 2 בהמשך להערה 1 למעלה בדיונים על מהות הידע, עמדה אנליטית היא כזו שמייחסת לשפה ייצוג ישיר של נתונים ; והיסטוריציזם היא עמדה שנותנת את הדעת להיסטוריות של התרבות, ובכלל זה השפה . לסקירה היסטורית-פילוסופית של מדעי החברה ראו 1987 Manicas .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help