sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא : אוריינות וכתיבה בגיל הרך | 11 מובעת באמצעים לא - מילוליים ( שבהם נעזרים בשפה דבורה ) . מילים אלה, האופייניות לשפה כתובה, מתארות את הפעולות המילוליות שנעשות באמצעות המילים, כגון : שאלה, לעג, איום או דרישה ( 1994 Olson, ) . כדי להתמודד עם טקסטים כתובים ילדים זקוקים לידע מילוני ותחבירי מורכב . שליטה באוצר מילים עשיר גם מאפשרת למוענים להתנסח בדיוק, ולנמענים - להבין את הטקסטים שהם קוראים . גודלו של אוצר המילים מנבא הצלחה בלימודים, הן באותו זמן והן לאורך זמן ( 2006 Hoff, ) . בנוסף, יש צורך בידע פרגמאטי כדי להפיק טקסטים אפקטיביים . לדוגמה, בקשת עזרה מגורם רשמי מחייבת נימוס, ואילו בקשת עזרה בפייסבוק יעילה יותר כאשר משתמשים במונחים המציינים קרבה ובאימוג'ים . השימוש באמצעים לייצוג משמעות ישתנה בהתאם למסר : בקשת עזרה, תלונה או אזהרה, וכן המטרות שאותן המסר נועד לשרת ( בלום - קולקה וחמו, 2010 ) . ידע עולם ידע עולם הוא ידע על אודות המושגים שמילים מייצגות . כדי להבין טקסטים יש צורך להכיר את תחומי הידע שבאים לידי ביטוי בטקסטים הללו, בין אם בצורה מפורשת ובין אם במשתמע . הידע עשוי להיות ידע דיסציפלינרי, שנחוץ לשם קריאת טקסטים בתחומי לימוד שונים, או ידע חברתי תרבותי ( - Duke, Bennett Armistead, & Roberts, 2003 ; Duke & Block, 2012 ; Murnane, Sawhill , Snow, 2012 ; Snow, 2017 & ) . התפתחות בידע על אודות העולם מביאה גם להתפתחות באוצר המילים, בשל הצורך לתאר במדויק עצמים ותופעות באמצעות מילים "טכניות" ( 1994 Olson, ) . עצמאות מהקשר אחד האתגרים המרכזיים בפענוח והפקה של טקסטים כתובים הוא ההתמודדות עם העצמאות היחסית של טקסטים כתובים מן ההקשר שבו נכתבו . השיחות היום - יומיות הן ברובן תלויות הקשר, כלומר הן מבוססות על הנחות משותפות בין בני השיח, על ידע ועולם מושגים משותף . הסיטואציה הספציפית שבמסגרתה השיחה מתקיימת, הבעות פנים והמחוות מאפשרות למשוחחים להבין זה את כוונותיו של זה . לעומת זאת, טקסטים כתובים תלויים פחות בהקשר המיידי ( 2003 Sweet & Snow, ) , ויש להבין אותם כשהם לעצמם, ללא תמיכה חיצונית לטקסט, כפי שהדבר נעשה בשפה הדבורה . מידת התלות של השפה בהקשר

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help