sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 | החינוך הקיבוצי חלוציים ופורצי דרך שרבים אימצו במהלך השנים, אך נוצר מעין ״נתק תודעתי״, כלומר המשתמשים ב״מוצר החינוכי״ אינם מכירים את ממציאיו ואת מבשריו . כמו מרבית החוקרים בספר זה גם חנה טיש וליאורה פישמן חוקרות את תבנית נוף חייהן האישיים . כבנות קיבוץ אשר גדלו מינקותן על ערך החינוך לעבודה, הן יוצאות לבחון את השפעתו של ערך זה על עיצוב זהותן של בנות הקיבוץ לאורך ציר הזמן . מחקרן, המוצג במאמר בין ערך לדרך : חינוך לעבודה בקיבוץ – הולכות בתלם או עצמאיות ? מוסיף נדבך נוסף לפסיפס המחקרי ההולך וגדל המבקש לחקור את אורח החיים הקיבוצי בכלל ואת החינוך הקיבוצי בפרט מנקודת מבט מגדרית . מחקר זה חושף מחד גיסא את הצד המואר של ״ירח החינוך הקיבוצי״ – הטמעת ערך החריצות והעבודה בחייהן של הנחקרות המעצב את התנהגותן עד היום ; מאידך גיסא הוא חושף את צידו האפל : אי - השוויון המגדרי והעובדה שחלק מהנשים חשות שהן חונכו לצייתנות, לקונפורמיות, להליכה בתלם ואולי אף להיעדר עצמיות . שערו הרביעי של הספר, החינוך הקיבוצי במבט משווה, מבקש לבחון את החינוך הקיבוצי לעומת שני זרמים חינוכיים אחרים . משבר ״החינוך החרושתי״ יצר בשנים האחרונות צימאון רב בארץ ובעולם לגישות חינוכיות אלטרנטיביות . החינוך הדמוקרטי והחינוך האנתרופוסופי ( חינוך ולדורף ) היו לשני זרמים מרכזיים וחשובים בשיח החינוכי ומעין מותג חינוכי אלטרנטיבי שגרם להורים רבים, בעיקר ממעמד סוציו - אקונומי גבוה, לשלוח את ילדיהם לבתי ספר אלה . גלעד גולדשמידט וגלעד אלון, בני קיבוץ שחוקרים ובעיקר מחנכים בשיטת חינוך ולדורף, טוענים במאמרם חינוך קיבוצי – חינוך ולדורף : השפעות, קשרים, דמיון ושוני, שחינוך ולדורף והחינוך הקיבוצי הם במובן מסוים תוצרים של אותה ״רוח התקופה החינוכית״ . גם רודולוף שטיינר, מייסד חינוך ולדורף, וגם מייסדי החינוך הקיבוצי היו חשופים למקורות השפעה דומים . אירופה התוססת של תקופת ״מפנה המאה״ הולידה גל של רפורמות וניסיונות חינוכיים חדשים, וניכר שאלה תרמו תרומה ניכרת לעיצוב המשנה החינוכית של שני הזרמים . אף שקיימים הבדלים מהותיים בין החינוך הקיבוצי לחינוך ולדורף, אלון וגולדשמידט מציגים נקודות השקה רבות בין שני הזרמים, בעיקר בנוגע לעקרונות פדגוגיים ולדרכי הוראה וחינוך . רוני רמות ממחישה במאמרה החינוך הדמוקרטי והחינוך הקיבוצי : קווי דמיון ושוני כיצד החינוך הקיבוצי והחינוך הדמוקרטי שאבו את גישתם החינוכית מבית המדרש של החינוך הפרוגרסיבי . רמות מציגה את עקרונות היסוד של החינוך הפרוגרסיבי ומקשרת בינם ובין עקרונות החינוך המשותף ועקרונות החינוך הדמוקרטי . לאחר מכן היא עומדת על המכנה המשותף של שמונת עקרונות היסוד של החינוך המשותף ושל מאפייני היסוד של החינוך הדמוקרטי, ועל ההבדלים

מכללת סמינר הקיבוצים

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help