sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

חלק I - בין אדם לחברו | 13 המתמקד במעשה ובעשייה, שדורש כך את הפסוק "והודעת להם את הדרך ילכו בה ואת המעשה אשר יעשון" : 'ואת המעשה' — זו שורת הדין ; 'אשר יעשון' — זה לפנים משורת הדין . הגמרא במסכת סנהדרין ( דף ו', עמוד ב' ) מביאה מחלוקת בשאלה האם יש להפעיל בבית המשפט את מידת הדין, קרי גישת "ייקוב הדין את ההר", או האם יש לנקוט במידת "לפנים משורת הדין" . רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר : אסור לבצוע [ פשרה ] , וכל הבוצע— הריזה חוטא,וכל המברך את הבוצע — הריזה מנאץ, ועל זה נאמר ( תהלים י' ) : בצע ברך נאץ ה', אלא : ייקוב הדין את ההר [ . . . ] וכן משההיהאומרייקובהדיןאתההר,אבל אהרןאוהבשלום ורודף שלום, ומשיםשלוםביןאדםלחבירו [ . . . ] רבייהושעבןקרחהאומר : מצוהלבצוע, שנאמר : ( זכריה ח' ) : אמתומשפטשלוםשפטובשעריכם . והלאבמקוםשיש משפט—איןשלום,ובמקוםשיששלום— איןמשפט . אלאאיזהומשפט שישבושלום—הויאומר : זהביצוע . וכןבדודהואאומר ( שמואל ב', ח' ) : ויהי דוד עושה משפט וצדקה, והלא כל מקום שיש משפט — אין צדקה, וצדקה—איןמשפט,אלאאיזהומשפטשישבוצדקה—הויאומר : זהביצוע . לפי רבי אליעזר, ניתן לפשר בין בעלי הדין רק מחוץ לבית הדין, כשם שנהג לעשות אהרון הכהן, אולם בין כתלי בית המשפט "ייקוב הדין את ההר" . רבי יהושע בן קרחה סבור לעומתו שדווקא הפשרה היא פסק הדין האולטימטיבי, שכן היא הופכת מחלוקת ומריבה בין המתדיינים לשלום ולצדקה, עד שנפרדים כחברים זה מזה . ברוח זו אומר המדרש ( ילקוט שמעוני, פרשת יתרו, רמז רע ) על הפסוק "ושפטתי בין איש לרעהו" : ושפטתי בין איש זה הדין שאין בו פשרה . ובין רעהו זה הדין שיש בו פשרה מגיד ששניהן נפטרין כרעים זה מזה . המצדדים בגישת "לפנים משורת הדין" בבית המשפט מסתמכים בדרך כלל על שני מקורות נוספים בגמרא : הראשון, מעשה הסבלים שהתרשלו בעבודתם — מסכת בבא מציעא ( דף פ"ג, ע"א ) מביאה מעשה בסבלים, ששברו לרבה בר רב חנן חביות יין בשל רשלנותם, והוא בתגובה החרים את גלימותיהם . התלוננו על כך הסבלים בפני רב . הורה רב לרבה בר רב חנן להחזיר לסבלים את גלימותיהם "למען תלך בדרך טובים" ( משלי ב', כ' ) , זאת על אף שהחרמת הגלימות היתה מעשה חוקי ועל - פי הדין . והשני, דין בר מיצרא — בהמשכה של אותה מסכת ( בבא מציעא, דף ק"ח, ע"א ) קובעת הגמרא כי כאשר אדם מוכר את שדהו, שמורה זכות הרכישה

הוצאת גמא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help