sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 פתח דבר כמתקיימת ומתפתחת תוך הפנמה ושכפול של תפיסות מגדריות דכאניות רווחות . לטענתה, שיעור החינוך הגופני יכול להיות זירה של שינוי, דווקא בשל הנגיעה הבלתי אמצעית שלו בגוף . מאמרה של קוש זוהר מציג תוצאות מחקר איכותני שהתבסס על עבודות סמינריוניות בקורס “חינוך גופני ספורט ומגדר“ במכללת סמינר הקיבוצים בשנת הלימודים תשע“ו . ממצאי המחקר הצביעו על תמונת מציאות עגומה שבה בנות נמנעות משיעור חינוך גופני, ועמדתם של המורות והמורים אף מעצימה מצב זה . תפיסות רווחות של נשיות וגבריות, דימויים מעולם הספורט, נורמות וסטראוטיפים מחלחלים אל תוך השיעור ומפריעים לשינוי . כדי שמורות ומורים לחינוך גופני יהיו סוכנים מושכלים של שינוי, עליהם להיות מודעים ולהתייחס לידע זה במערכת השיעורים שלהם . ידע כזה הוא קריטי עבור פרחי הוראה של החינוך הגופני, מחנכים עתידיים של הגוף . מאמרה של ליאת סידס “‘אישה נושאת חיים‘ ( 1996 ) ו‘היריון בתנוחת הסבה‘ ( 1999 ) : מגדר תמונה“ מציע פרשנות מנקודת מבט פמיניסטית ומגדרית למוצגי הגוף הנשיים-הריוניים “אישה נושאת חיים“, ו“היריון בתנוחת הסבה“ מתוך התערוכה הבינלאומית ״עולמות הגוף״ של הפתולוג-האמן הגרמני גונתר פון האגנס . המאמר מראה כיצד מוצגי האנטומיה של הגוף הנשי משעתקים ומשכפלים את הסטרוקטורה המגדרית המבוססת על החלוקה הבינארית, לפיה הגיבור הגברי מסומן כסובייקט פעיל לעומת הדמות הנשית המסומנת לרוב כאובייקט סביל . סטרוקטורה, המוצגת באצטלה מדעית לכאורה, והעומדת, למצער, בבסיס עיקרי השיח האנטומי המסורתי בכלל ושיח הפריון בפרט מאז העת העתיקה ועד ימינו . המאמר מציג כיצד התרבות, מאז עיצבה האנושות את הנקבה האנושית, קִבעה, יצבה, מִסדה והִבנתה את האישה כ״אחר״ האולטימטיבי והחד משמעי מבחינה חברתית, פוליטית, כלכלית ותרבותית . הניתוח מפרספקטיבה מגדרית של כינון הגוף הנשי עשוי לשמש כלי רב ערך בניתוח המתבצע על ידי מורות ומורים המלמדים אמנות, או על ידי אלה העורכים “סיורי גלריות“ עם תלמידיהם . עקרונות ההתבוננות הנפרשים במאמר זה כוחם יפה לא רק לדמויות הנשים ההריוניות המוצגות בתערוכה, אלא לדימויים נשיים בכלל, המציפים את חיי היום-יום שלנו . נשים בתנוחות שונות המככבות בפרסומות בטלוויזיה מרוחות על גבי כפולות עיתונים וניבטות משלטי חוצות . מאמרה של לילי גלזנר ‘היה היתה ילדה קטנה . . . ‘ : מעשיות, מעשיות-מחודשות ומודל הגיבורה האקטיבית“ עוסק במעשיות-מחודשות ( fairy - tale retellings ) , שבמרכזן גיבורה אקטיבית . מעשיות אלה, נטען במאמר, מבקשות להעמיד חלופה

הקיבוץ המאוחד

הוצאת גמא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help