sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

6 פורצות גדרות בשיחה העלתה כל אחת את התלבטויותיה והתנסויותיה בתהליך שילוב ההיבט המגדרי בקורסים . שתי נקודות עיקריות עלו : 1 . גבריותו של הקאנון כפמיניסטיות היינו מודעות לעובדה שהקורסים מושתתים על גופי ידע שמוצגים כאוניברסלים כביכול, כשהמחקר הפמיניסטי מלמד אותנו שהקאנון נכתב מנקודת ראותם של גברים . ההגות הקאנונית היא ברובה המכריע תוצר של גברים, שהסדר החברתי אִפשר להם לייצר ידע לגיטימי שנתפס כמייצג את האוניברסלי . הצורך והדרישה המקצועיים ללמד את הקאנון בתחום ידע מסוים ( פילוסופיה, ביקורת ספרות, היסטוריה וכדומה ) דורש ממרצות פמיניסטיות דרכי התמודדות שונות . חלק מאתנו בחרו ב“שבירת כלים“ וייצור של קאנון אלטרנטיבי והתמקדו בתכנים רלוונטיים לנושא המגדרי . כלומר, בחרו בתכנים אלטרנטיביים, כמו “נשים כותבות“ או “נשים בנאורות“ . עם זאת, היתה בינינו הסכמה על כך ששאלת המגדר היא “בכל מקום, בכל תחום“, ולכן ברגע שמגדירים שיעור / נושא כמגדרי נוצרת לגיטימציה לכך שהשאר אינו כזה, המגדרי נשאר חריג . מהלך כזה עלול לייצר מעין גטואיזציה ולנתק אף יותר את התחומים הללו ממה שנתפס בציבור הרחב כ“ידע“ . בהקשר לכך עלתה גם הטענה שכיוון ששאלת המגדר תמיד נוכחת, תמיד מתחברת לתכנים ( גם אם לא באופן גלוי ומוצהר ) , אזי גם כאשר החומרים הם “גבריים“ ופטריארכליים, עצם ההתייחסות להבחנה זו פותחת צוהר למודעות ולידע מגדריים . במילים אחרות, דרך הגות גברית אפשר להתייחס לגבריותה של החשיבה, להבין מהי חשיבה הגמונית, איזו תמונת עולם היא מייצרת ולהציע חשיבה ותמונת עולם אלטרנטיביות . תהליך זה המחיש לכולנו את העובדה שלמרות ההתקדמות הרבה בכל מה שקשור ללימודי מגדר מאז תחילתם בשנות השבעים של המאה העשרים, אותן שאלות מהותיות עדיין עולות לדיון . 2 . דוגמה אישית - מודלינג להתנהלות הפמיניסטית של המרצה יש השפעה ומשמעות, כך היה מוסכם על כולנו . אחת המרצות עמדה על חשיבות המפגש הראשון עם הסטודנטיות / ים כהזדמנות לפעול באופן פמיניסטי : בנוסף לכרטיס הביקור המקצועי המקובל, להציג “כרטיס ביקור אישי“ מפורט שמאיר סוגיות מגדריות, כמו : “כיצד אני כמרצה הגעתי עד הלום“ . הסכמנו על כך שבדוגמה האישית אנו לא רק “מדברות על“ אלא בעיקר “עושות את“ . התנהלות מבחינת שפה ( זכר / נקבה ) , דרכי הוראה, הדגשים וסדרי עדיפויות שמציפים את ההיבטים המגדריים אצל הסטודנטיות / ים, מאירים את נקודות העיוורון . מרצות בקורסים עם אוריינטציה מדעית ( הנדסה,

הקיבוץ המאוחד

הוצאת גמא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help