sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה | 9 קריסטבל נכתב לאורך מרבית חייו הבוגרים של קולרידג' . השיר נכתב במשך 20 שנה, פרסומו הושהה עוד 20 שנה, ולמרות זאת נותר בלתי גמור . לטענת המשורר בהקדמה, השיר שהתפרסם מחזיק רק שניים מתוך חמישה חלקים של המכלול השלם . את שלושת החלקים הנוספים הבטיח לפרסם בהמשך, והחזיק בהבטחה זו 20 שנה נוספות, ממש עד יום מותו . השיר מקוטע ומפולש, חושף תכנים לסבו-ארוטיים שערורייתיים, מערב פואטיקה אקספרימנטלית וז'אנרים קונוונציונליים, ממדים אוטוביוגרפיים ומטא-פואטיים . מראשית התהוותו היה קריסטבל מושא התלבטות ונושא להתדיינויות קבוצתיות בקרב ידידיו ובני חוגו של המשורר, ובמאתיים השנים שחלפו מאז פורסם עורר עוד מאות פרשנויות . פרשניו המומחים של קריסטבל יצרו פרשנויות שונות מאוד זו מזו, שמנסות לשכנע את הקורא בתקפותן . למקרא הפרשנויות האלה התעוררו בי ספקות עמוקים לגבי מהות תהליך הפרשנות . על רקע זה ביקשתי לבדוק אילו פרשנויות תצליח לייצר קבוצת 'קוראות יחפות', כלומר קוראות שאינן פרשניות ספרות מקצועיות, הרחוקות תרבותית, לשונית ותקופתית מערש היצירה . שלא כמו פרשני השיר המקצועיים שנסמכו על הקשרים רחבים של ידע היסטורי, לשוני וספרותי, קבוצת הקוראות הישראליות, שפרשנותה תוצג כאן, נשענה בעיקר על ידע סובייקטיבי ועל התבוננות עצמית וקבוצתית . אולם, כפי שאראה, הקבוצה הגיעה לתובנות דומות לאלה של הפרשנים המקצועיים, ובמובנים מסוימים אף הרחיקה לכת מהם . חקירת השיח הקבוצתי מראה כי הפרשנות שיקפה ומימשה ( בדרכים סמויות וגלויות ) תמות, צירופים לשוניים, דמויות וסצנות שלמות מתוך השיר . ספר זה מתאר את סיפורה של אותה קבוצה . הספר צמח מתוך תחושות קשות שמתעוררות לעתים קרובות מול יצירת ספרות מורכבת : ״אני לא מבינה את זה״, ״אני לא מתחברת״, ״זה משעמם אותי״ . כמענה לתחושות מסוג זה, הספר מציג את אי-המובנות ואת חוסר הפשר לא ככישלון של הקוראים, אלא כמשבר חיוני בפדגוגיה רדיקלית . כפי שיודעים היטב תלמידים, מורים ומנחי קבוצות, תהליך לימוד שירה בכיתה ומחוצה לה כרוך במאבק, בקושי, בהתנגדות ובכישלון . תלמידים הנאלצים ללמוד ספרות שואלים : "למה שאקרא סיפור של מישהו אחר ? למה

הוצאת גמא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help