sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 הקדמה 4 הוא לו טקס של קבורה ובחינת שחרור מעול הרובץ עליו . " ההקבלה בין מצבם של האינטלקטואלים היהודים בגרמניה ובין האינטלקטואלים ממוצא מזרחי בארץ מהווה בסיס לעיתים רמוז 5 , בווחעיתים גלוי, בספרה של שבא סלהוב "מה יש לך אסתר" מצטלבות שתי הסוגיות כמהדהדות זו את זו . האקט המוזיאוני כאקט של טרום המתה - אשר היווה את תמצית היחס של היהדות החדשה המשכילה האירופית ליהדות - שב ושוכפל במרחב הישראלי ביחס הישראליות ליהדות, ביחס המערבי אל המזרח . הדיאלקטיקה של שימור כחיסול או כחיים המשיכה ונתגלעה במרחב, ואחד מביטוייה הוא פרויקטים של הנצחה הנחלקים לשניים והמבטאים את שתי קצוות הדיאלקטיקה : בקצה אחד אפשר למקם את פרויקט הארכיב – בתר – הכחדה ( לאחר שואת יהודי אירופה, או לאחר הכחדת התרבות האצטקית / אינדיאנית באמריקה ) ואילו בקצה השני - את ההנצחה שקדם – הכחדת – הישות הממשית ( גרמניה הנאצית מול היהודים ) , וכמו כן, להבדיל, את פרויקט ההנצחה שקדם – מחיקת – 6 אותו מבקשתהזיכרון . את הזיכרון אגדיר לענייננו כמרחב הסימבולי ההגמוניה לסייג, למתן ולהגביל באמצעות חיסול כוחו החי והטיית נהרותיו לאפיקי אירכוב ( = מוזיאוני המזרח ) . אם בארצות המערב רצה היהודי להשתחרר מ"עצמו" - הרי שעם הקמת המדינה החל המרחב הישראלי להחיל על היהודים מארצות המזרח אותן "פרקטיקות סיוע" להשתחררות מן ה"עצמי" ומן העבר . את שניסתה לעשות חכמת ישראל למען היהודים באירופה, ניסו מובילי ומגבשי המדיניות של המדינה הצעירה לעשות למען יהודי 4 ג' שלום “מתוך הרהורים על חכמת ישראל", בתוך : דברים בגו, תל אביב ,1990 עמ' 389 - 391 . 5 שבא שלהוב, מה יש לך, אסתר, כתר, 2005 . 6 עיינו גם בספרי מרחב ומקום - מסה על הלא מודע התיאולוגי פוליטי, קו אדום כהה, תל-אביב : הקיבוץ המאוחד ,2012 עמ' 39 - ,45 שם אני מגדירה חילון והדתה כווקטורים של תנועה באיזורי שכחה וזכרון .

הוצאת גמא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help