sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מ ב ו א 3 1 באמת ומה משקף את רצון הפטריארכיה, רצון שהובנה והוסדר כרצונה האישי שלה . למשל, מכיוון שהפטריארכיה רוצה ילדים, קפלן שואלת כיצד יכולה האישה להבחין בין רצון זה לרצונותיה שלה ( 6 – 4 : 1992 Kaplan, ) . ג . נ ר ט י ב ח ס ר חוויית "היות אם" איננה משותפת לכלל האנושות . ראשית היא לא חלה על הגברים, החלק שהכתיב וניסח את מטרותיה של האמנות, את הקריטריונים לשיפוט אמנותי, את הקטגוריות המחלצות משמעות חשובה לאמנות ואת הנרטיב ההיסטורי והאסתטי שלה . היא גם איננה משותפת לכלל הנשים, אך היא יסודית ומהותית למרביתן, לאימהוֹת . שיח האמנות היה עיוור לחוויה יסודית זו גם כאשר הביוגרפיה של האמן הפכה לעמוד תווך בפרשנות יצירתו . ספרו של ג'ורג'ו וזארי ( Vasari ) ח י י ה צ י י ר י ם , ה פ ס ל י ם ו ה א ד ר י כ ל י ם ה ד ג ו ל י ם ב י ו ת ר משנת 1550 ( ואסארי, 1985 ) , שעסק לראשונה בחקר תולדות האמנות באמצעות כתיבה ביוגרפית על אמנים, כונן פרדיגמת יסוד של כתיבה על אמנות . היסטוריונית האמנות נאנט סלומון ( Salomon ) הראתה כיצד חומרים ביוגרפיים נוצלו אצלו באופן שונה מגדרית . וזארי קבע מה ראוי להיכתב ולהביא בחשבון כפריט ביוגרפי חשוב ומה לא . יתר על כן, בעוד הפרטים הביוגרפיים של אמנים גברים חיזקו את "גאונותם", אצל האמניות הם נוצלו כדי להדגיש את היותן יוצאות דופן ( מצוטט אצל : ( Pollock, 106 : 1999 ) . בהמשך נוסדו אסכולות שונות של תיאוריה וביקורת של אמנות, חלקן נשענו במישרין על פרדיגמת הכתיבה על אמנות של ואזארי . אסכולות אחרות, כדוגמת התיאוריות הפורמליסטיות, התנגדו לה באופן חריף . ואולם אף לא אחת מהן התייחסה לעיוורון שהזכרתי . העדרו של השיח האימהי באמנות נראה כהמשך של מסורת ארוכה שלפיה החומרים שמהם עשויים מיתוסים, אגדות, סיפורים, רעיונות, לקוחים מהכאב, מהחרדות הקיומיות ומהפנטזיות של הגברים . חומרים מעצבי תרבות אלה הפכו את החומרים הנשיים, ובכללם את חוויית האימהות לחומרי רקע בלבד לעלילה של הגברים . לאור זאת, מפתיע כי העדרו של שיח אימהי לא פסח גם על הפמיניזם עצמו . המחקר הפמיניסטי של האמנות, שהתפתח משנות השבעים של המאה העשרים ואילך, המשיך לרוב במגמת ההתעלמות . לינדה נוכלין ( Nochlin ) , אחת המבקרות הפמיניסטיות החלוצות והחריפות של קאנון הכתיבה על האמנות, איננה מתייחסת במאמר המפתח שלה מ ד ו ע ל א ה י ו א מ נ י ו ת ג ד ו ל ו ת משנת 1971 לחוויית האימהות

הוצאת גמא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help