sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מ ב ו א 1 1 יפטיר כפי שהפטיר בודהא, כאשר התבשר על הולדת בנו : 'ראהולה נולד לי', אמר בודהא, 'אזיק חושל עבורי'" ( ניטשה, 1979 : 313 ) . ניטשה, בעקבות בודהא, הצהיר על כבלי האהבה ההורית וניסח כקודמיו את חוסר ההתאמה שבין הורות לבין עיסוק טוטלי אחר . היום העיסוק הטוטלי הזה מכונה קריירה . שיוך מונח זה לנשים הוא חדש במונחים היסטוריים, והקושי לשלב בין קריירה ואימהות נדון במסגרות רבות . האילוץ לבחור ביניהן נתפס כרווח יותר בשני הדורות המוקדמים של הפמיניזם ( עד שנות השמונים של המאה העשרים ) , ואילו כיום, לכאורה, יש לנשים אפשרויות בחירה רבות בחייהן . עם זאת, גם היום עדיין ניצבת בפניהן הברירה הקשה והבלתי אפשרית – אימהות או קריירה, ונשים רבות שומעות, באופן ישיר או בין השורות, משפטים כגון : "רצית קריירה אז תשתקי" או לחלופין "רצית להיות אימא, אז תהיי אימא ותשתקי" . אחת השאלות שעולה בהקשר זה, בצומת של קריירה, נשים ואמנות, וראוי לתת עליה את הדעת היא האִם העיסוק באמנות הוא מקרה פרטי ומיוחד של פיתוח קריירה ? ובמילים אחרות, מה בין אמנית שהיא אם – אימנית – לבין אימהות המפתחות קריירה בתחומים אחרים ? האם לאימניות פיתוח קריירה מקצועית הוא מסובך יותר או, לחילופין, פשוט יותר ? התשובה לכך מורכבת ובעלת היבטים שונים הקשורים בעולם הנפשי של כל אחת ואחת, אך גם בעולם החברתי והתרבותי שבו הן פועלות . לאימניות יש יתרון בכך שהן יכולות להביע באמצעות אמנותן את מורכבות החיים המודרניים, ואולי אף את הקושי או היתרון שנוצר בחיבור שבין מקצוען לאימהותן . מבחינה מעשית הן אף מסוגלות לשלב בין השניים ולעבוד מהבית . ואולם, לשיח האמנות הייתה, ואולי עוד ישנה, נטייה להתעלם מאימהוּת . נושא זה לא עניין את שיח האמנות ההגמוני ונדחה בזלזול כעניין נשי ובנאלי, וכמו שנזכר לעיל גם עמד בניגוד מהותי ליצירה אמנותית . יתר על כן, האמנות היא מקצוע שמתאפיין בחוסר בהירות לגבי טבעו ובחוסר ביטחון כלכלי, בעיקר בישראל . קשה לאם לתרץ את חוסר הזמן שלה לילדיה בתואנה של יצירת אמנות . לשאלות השגורות של הסביבה על העיסוק באמנות – "אמנות ? זה מפרנס ? האם לשם הצרכים שלך את מקריבה את הזמן שלך עם ילדייך ? " – יש השפעה רבה על המוטיבציה של האימנית לעסוק באמנות והן מעצימות את הקונפליקטים הפנימיים שלה . קונפליקטים כאלה עולים שוב ושוב גם כאשר מקום היצירה, הסטודיו, נמצא בבית . כיום רבים ורבות עובדים מהבית, אך בניגוד למקצועות אחרים אצל אמנים ואמניות אין קשר ישיר וברור בין יצירת האמנות לפרנסה . מכאן שהקדשת הזמן

הוצאת גמא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help