sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

3 1 ה ת י ע ו ד י ש ב א מ נ ו ת י על ידי הגדרת מקום חברתי חדש – מקום מעורער המבטא את חוסר ביטחונה – נכשלו . האוטונומיה האמנותית הראתה סימני עיוורון : יצירת האמנות ביקשה להתנתק מהעולם האמפירי ולהתנגד לו, כאילו הייתה עולם בפני עצמו . לכן, ממשיך אדורנו, האמנות חייבת לִפנות נגד עצמה, להתנגד למושגיה ולאבד את ביטחונה עד לעומק שורשיה . 12 לאחר מלחמת העולם השנייה, לאחר הקטסטרופה, עצם קיומה של תרבות הכתיב אחריות חברתית הקודמת לתכנים העצמאיים של יצירת האמנות . הפער העמוק בין היצירה לזוועה והחשש מפני הישנותה דנו את ההחפצה לציניות, מכיוון שהייתה מוכתמת בעצם מהותה בחוסר רגישות למציאות, גם כאשר זו ניצבה מולה . 13 'אמנות לשם אמנות' והמופשט הטהור אינם יכולים למעשה להגשים את ההיגיון האוטונומי שמנחה אותם, טוענת רוזלינד קראוס ( Krauss ) , ומסבירה : השדה האופטי, שבו נגלה לעין הציור המופשט כגוף, הוא מסגרת יחסית שבה הגופים נתפסים כנפרדים אחד מהשני . גם הציור המופשט נטמע בסיפור האקראי שנרקם בין הגופים השונים ומתקיים כאחד המרכיבים במארג הקריאה של הנראה לעין . 14 במילים אחרות, יצירת האמנות מגשימה את עצמה כנתון אחד בלבד במרחב התופעות והיא נתונה לתנאים היחסיים של היווצרות המשמעויות והפרשנויות . גרף הקריאה שלה נטוע בתנאי הנחזות של כלל הגופים והצורות, ומשם גם נובע מקומה החברתי . מה שהעין צופה בו נרשם כחלק מהרצף של השדה הכולל, שנחשף בעזרת סימנים היוצרים הקשרים ומניעים את הנראה . ההיגיון הגופי הטהור של המופשט והאוטונומיות המודרניסטית נבלעים כאחד הסימנים הצורניים שיוצרים את הסיפור של מרחב התופעות . 15 12 - Theodor W . Adorno, Aesthetic Theory , trans . and ed . Robert Hullot Kentor, London : Athlone Press, 1997, p . 2 . 13 שם, עמ' 234 . 14 . 19 - 18 . Krauss, The Optical Unconscious , pp 15 שם, עמ' 19 .

הוצאת גמא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help