sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

1 1 ה ת י ע ו ד י ש ב א מ נ ו ת י ההפצה, את הנוכחות ההמונית ואת תרגום התמונה לשפה מדוברת שהקשרה חברתי . מדיום הצילום סותר לא רק את האוטונומיות הטהורה של האמנות המודרנית, אלא הוא אף מערער מן היסוד על מעמדה הבלעדי של יצירת האמנות . ולטר בנימין מציין במסתו הידועה יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני שעם התפתחות השעתוק ההמוני נפגע מעמדן החד-פעמי של כלל היצירות בתולדות האמנות . יצירה כמו המונה ליזה אינה מוגבלת עוד למקום הצגתה ; היא מצולמת, משוכפלת ומופצת בהקשרים רבים ושונים, עד שהמפגש האינטימי עמה בחלל המוזיאון אינו אפשרי עוד . 6 התפוגגות הייחודיות בעידן השעתוק הטכני היא עובדה בלתי נמנעת, מבהיר דאגלס קרימפ ( Crimp ) . כל הניסיונות להחיות את אותה ייחודיות, או המחשבה שניתן לשאוף לקיומו של מקור ושהוא עדיין אפשרי, נועדו לכישלון . 7 יחד עם התפנית בתנאי הקיום וההפצה של היצירה, ממשיך בנימין, משתנה גם נוכחות היוצר - התחושה המסורתית של כתב יד האמן, המאפיינת את הציור והמעניקה לו את אותה הילה ( Aura ) , נעדרת מהתצלום . מה שמתגלה בתצלום הוא נוכחותו של הנושא, הבלחה מקרית מה'כאן ועכשיו' שצורבת מציאות כתמונה . לתפיסתו של בנימין, מסביר קרימפ, מיומנות הצילום הפוכה בתכלית לזו של הציור : מה שמושך בתצלום אינו כתב היד, אלא הממד הנעלם והמיוחד של הפריצה הבלתי נשלטת וחסרת המעצורים של המציאות . פריצה זו מערערת על המעמד החברתי והקיומי של האמנות . היא חזקה בעוצמתה מכל שאיפה לאוטונומיות ומכתיבה הידברות עם 'אחרוּת', המתעלה מעל לכל הממדים האישיים . בשל כך הסתייג בנימין מניסיונות שוק האמנות להעניק לצילום הילה היסטורית אבודה על ידי חיקוי מדיום הציור, 6 Walter Benjamin, Illuminations : Essays and Reflections , ed . Hannah Arendt, trans . Harry Zohn, New York : Schocken Books, 1969, p . 221 . Douglas Crimp, "The Photographic Activity of Postmodernism", October 7 esp . p . 94 . 101, - 91 : ) 1980 ( 15

הוצאת גמא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help