sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 הבנייה" והטמיעו אותם בעבודתו . אין ספק שספג ממיס את הוויתור על בעיות הצורה לטובת בעיות הבנייה, 4 את ההבנה העמוקה של הפרט הארכיטקטוני במערך הכולל של מעשה הבנייה, ואת אמנות נגיעת הבניין בקרקע . ברגע מקרי אחד, בראשית שנות ה – ,50 היה אפשר לשרטט קו בלתי נראה בין המורה לתלמיד . כשמיס ון – דר – רוהה בנה את מכון הדוודים בקמפוס של המכון הטכנולוגי של אילינוי ( IIT ) בשיקגו, בנה וינרויב, עם אלפרד מנספלד, את המכון ההידראולי בטכניון, חיפה . למרות ההבדלים ( הבניין של מיס אטום לגמרי וזה של וינרויב מחדיר אור ) , יש דמיון בין שני הבניינים : שני המבנים הטכניים הללו, הממוקמים בתוך קמפוס אקדמי, אף שתוכננו בראש ובראשונה עבור מכונות, מתאפיינים בחגיגיות מונומנטלית, בנוכחות כמעט רליגיוזית, כמו שתי קתדרלות . 5 הנסיגה היזומה מ"בעיות של צורה" ל"בעיות של בנייה" הביאה בזמנו את מיס לסגת גם מבעיות של אידיאולוגיה . הוא העביר את הבאוהאוס מהפרוגרמות השאפתניות של דסאו לעמדה מקצועית, א – פוליטית, בברלין . לאחר סגירת הבאוהאוס ב – 1933 על – ידי המשטר הנאצי, ניסה מיס ככל יכולתו לדבוק בעמדה הא – פוליטית הזאת עד לעזיבתו לארצות – הברית ב – 1937 . 6 וינרויב, שמלכתחילה הלך לבאוהאוס בגלל נטיותיו הפוליטיות, הגיע גם הוא למעין נסיגה יזומה אל מעשה הבנייה הקונקרטי ואל ההשתייכות ל"מפלגת הארכיטקטורה" ( כתשובתו לשאלתה של שרת העבודה, גולדה מאיר, לאיזו מפלגה השתייך ) , אבל מסיבות אחרות לגמרי : בהקשר המקומי וההיסטורי שבו פעל, המשמעות והאימפקט של מעשה הבנייה הקונקרטי חרגו אולי אפילו מהאוטופיות שנחלמו בבאוהאוס המוקדם . מעשה הבנייה היה המעשה הפוליטי בה"א הידיעה . כמי שקיבל את מורשת הבאוהאוס מאחד ממקורותיה הראשונים, עמדתו של גיתאי – וינרויב כלפי הדוגמות המודרניסטיות מסוג אלה שהתקבעו אחר כך כ"סגנון", נראית חסרת עכבות ומנומקת ועוקבת אחר שיטת המחשבה של המסורת המודרנית עצמה, כפי שהתנסחה, למשל, אצל אדולף לוס : "בנה כמיטב יכולתך, לא טוב יותר . אל תתעלה על עצמך . אבל גם לא פחות מכפי יכולתך . [ . . . ] אל תחשוש שמא ינזפו בך שאינך מודרני . שינויים בצורת הבנייה הישנה מותרים רק כשהם מציעים שיפור . אם לא, אמץ את הצורה הישנה . [ . . . ] אל תחשוב על הגג, אלא על גשם ושלג" . 7 וינרויב תכנן בתים ובניינים בעלי גגות רעפים מהסיבה הפשוטה שהם עבדו טוב יותר . הוא לא חשש מסימטריה, והדבר הקבוע ביותר "איננו מכירים בבעיות של צורה, אלא רק בבעיות של בנייה", כתב מיס ב – 1923 באחד מהמניפסטים המוקדמים שלו, בגיליון השני של כתב העת G ; ראו : Philip C . Johnson, Mies Van Der Rohe ( New York : The Museum of Modern Art, p . 188 , ) 1953 בניין הדוודים של מיס ב – IIT היה אחת מהמטרות המפורסמות שאליהן כוונה הביקורת הפוסט – מודרנית של צ'ארלס ג'נקס, שטען כי אין לדעת אם מדובר בבניין טכני או בקתדרלה ; ראו : Charles Jencks, The Language of Post - Modern Architecture ( New York : Rizzoli, 1977 ) , p . 16 ראו : Richard Pommer, “Mies van der Rohe and the Political Ideology of the Modern Movement in Architecture”, in : Franz Schulze ( ed . ) , Mies van der Rohe : Critical Essays ( New York : The Museum of Modern Art, 1989 ) אדולף לוס, "כללים למי שבונה בהרים", ד י ב ו ר ל ר י ק , ל מ ר ו ת ה כ ו ל , תרגום מגרמנית : אריה אוריאל, עריכה מדעית : יהודה ספרן ( תל – אביב : בבל, 2004 ) , עמ' 239 . 4 5 6 7

משכל (ידעות  ספרים)

הוצאת בבל בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help