sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

המקומית ואפילו בתרבות הפופולרית, הבאוהאוס ולקחיו רודדו משיטה ומרעיון לכדי "סגנון" בעל "חוקים", 1 סימני היכר וטיפולוגיה קבועים מראש ( הקופסה הלבנה, הגג השטוח, חלונות הרצועה, חלון התרמומטר וכיוצא באלה ) , שלא תמיד היה להם קשר לשיטה שנלמדה בבאוהאוס דווקא . במקרים רבים בתרבות הפופולרית הפך הבאוהאוס למותג שמנפנפים בו בלי לברר מה באמת עומד מאחוריו . 2 להבדיל מבוגרי באוהאוס אחרים שפעלו בארץ, דוגמת אריה שרון ושמואל מסטצ'קין, וינרויב היה הארכיטקט היחיד שהביא לכאן גם את המורשת של מיס ון – דר – רוהה . כשווינרויב הגיע לבאוהאוס, בראשית שנות ה – ,30 מיס כבר היה בשיא הקריירה האירופית שלו כשמאחוריו פרויקטים כמו שיכון וייסנהוף, ביתן ברצלונה ובית טוגנדהאט . משם המשיך מיס, דרך פרויקט כיכר אלכסנדרפלאץ, לפרק המאוחר, האמריקאי שלו, 3 שבו פיתח, הקצין והקשיח את ההפשטה והמינימליזם הארכיטקטוני שנקשרו בשמו והיה לארכיטקט המשפיע ביותר במחצית השנייה של המאה ה – 20 ואפילו בראשית המאה ה – 21 . מיס היה אחראי ללא מעט מההמצאות של הארכיטקטורה המודרנית - התוכנית החופשית, בית החצר, קיר המסך, בלוק המגורים, החלל הרב – תכליתי, קופסת הזכוכית, מגדל המשרדים . הטיפוסים והדגמים שלו זכו לאינספור שכפולים וחיקויים בכל העולם, עד שלפעמים קשה להבחין בין החיקוי למקור . בהשוואה להשפעתו הישירה של מיס על הארכיטקטורה המערבית בכלל ועל זו הצפון – אמריקאית בפרט, השפעתו על וינרויב נראית אינטימית, עמוקה וסובטילית יותר . לשניהם היתה הכשרה מוקדמת בנגרות ( למיס, שהיה בן של בנאי – אומן, היתה גם הכשרה כבנאי ) . הכשרה זו, שהקנתה היכרות טכנית ומעשית עם פרטי הבניין ומעשה הבנייה, גם הביאה את מיס לראות את עבודת הארכיטקט כ"אמנות בנייה" ( baukunst ) , כלומר, לא כהמשך למסורת הקלאסית ( היוונית ) של "ארכיטקטורה", אלא כהמשך למסורות עממיות אירופיות של אומנות ועבודת כפיים . מימד זה של עבודת כפיים נעשה משני בחשיבותו בקריירה המאוחרת של מיס, שהתמקדה בקני – המידה הגדולים של הכלכלה התאגידית ובטכנולוגיות מתועשות יותר ( בעיקר פלדה וזכוכית ) . עבור וינרויב, אמנות הבנייה הקטנה הזאת היתה חיונית מאין כמוה בעבודותיו בארץ, שבוצעו על פי רוב בקנה – מידה קטן יחסית, בטכנולוגיות בסיסיות ובחומרי בנייה מסורתיים וזולים, והיו תולדה של פרוגרמות, צרכים וערכים של העולם הסוציאליסטי, שנבנה אז בחיפה וסביבותיה ובקיבוצים . מכל בני דורו בארץ, וינרויב היה מהבודדים שהבינו לעומקם את הרעיונות של מיס על "אמנות בעניין ה"חוקים" ראו מאמרו של וינרויב "מחשבות בהתקדמותן : הפרט" ( 1958 ) , ספר זה, עמ' 337 . על השימוש הנרחב במונח "באוהאוס" בהיסטוריוגרפיה המקומית, ראו ספרי ע י ר ל ב נ ה , ע י ר ש ח ו ר ה ( תל – אביב : בבל, 2005 ) . מיס הגיע לארצות – הברית בקיץ 1937 והתאזרח בה ב – 1944 . 1 2 3

משכל (ידעות  ספרים)

הוצאת בבל בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help