sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

5מבוא ממעשה שאול אשר ניתח צמד בקר לשנים עשר נתחים ושילחם בכל גבול ישראל ) שמ"א יא, ז ( . אף שהסיפור נכתב מעיקרו כדי לבטא תפיסה הסטוריוסופית - דתית מסויימת, הרי שהוא מהווה מעשה אומנות ספרותי . היצירה הספרותית הזו היא מטרת עיוננו . הסיפור מחייב אותנו לעסוק לא מעט בתופעה של כפילויות וחזרות . האם תופעה זו מעידה על עריכה רשלנית, או שמא, למרות הרושם הקשה של סרבול יש בחזרות אלו שיטה ומגמה ? ניתוח הסיפור על פי השיטה של ( עשוייה לתת תשובה לשאלות close reading קריאה הדוקה ) אלה . החלק הראשון של החטיבה המכונה "פילגש בגבעה" ) יט, א - כח ( מסתיים בהליכת האיש הלוי למקומו, נוסחת סיום רווחת בסיפור המקראי, שלפיה באה התרחשות עלילתית אל קיצה בהליכת הגיבורים איש איש למקומו . אולם יתברר לקורא שאין זה אלא סיום מדומה . חלק זה בחטיבה דן בסיפור אישי בו הנפשות הפועלות הן יחידים, אישים מסויימים אף כי כולם אלמוניים : הלוי, נערו, פילגשו, אבי הנערה, הזקן מן הגבעה . החלק השני ) פרקים כ - כא ( מספר על עלילותיהן של קבוצות : שבטי ישראל, בני בנימין, אנשי יבש גלעד, בנות שילה . הסיפור מתרחש עתה במישור הבין - שבטי . חיבור זה, המבקש להיות ניתוח ספרותי, לא יעסוק בשאלות היסטוריות לשמן, אלא אם כן יוביל אותנו לכיוון זה הניתוח הקפדני של כל אמצעי ההבעה להם נזקק המחבר . אחד מאמצעי ההבעה הללו הוא השימוש האינטנסיבי בשאילות ספרותיות מפרקים מסויימים במקרא . נעמוד על תכליתן של השאילות הללו ותרומתן לעיצוב כוונותיו של המחבר . הנחתנו היא, שיסודות צורניים ואמצעים טכניים ביצירה ספרותית - והמקרא

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help