sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

6 לא סוף פסוק הבולטים בו הוא הנוכחות החוזרת ונשנית של מלים מסוימות הנשזרות להן לכל אורך הקטע, ומנחות אותנו בעדינות לעבר נושאים מרכזיים 5 שהכתוב מבקש להפנות אליהם זרקור . למשל, החזרה העיקשת לאורך כל הפרק על הפועל ר - א - ה מסמנת את התקדמותו של אברהם בהבנת הרצון האלוהי . בפתיחת הפרק, ְֵֶַַַָָ מאפיין את ראייתו הריחוק : "ויּרא את המּקוֹם מרחק" ) בראשית כב : ד ( . אולם בסוף הקטע, ראייתו צלולה ומיידית . הוא "רואה" את האיל,ֹ ומבין שהוא הוא התחליף לבנו ) כב : יג ( . המראות שאברהם הולך ומגלה משמשים כמטאפורה להתפתחות בתפיסתו את כוונותיו האמיתיות של ה' . בסופו של דבר הוא מגלה שלמרות מצוותו הראשונית של ה' להעלות את יצחק לעולה, למעשה אין הוא חפץ בקורבן אדם . זו ְִ הנקודה שבה אברהם קורא למקום "ה' יראה", כטוען שמנקודה זו ְִֵַ ואילך הראוּת בין האדם לאל תהיה גם בהירה וגם הדדית : "ויּקראֶ ְְְֲִֵֵֵֵֶֶַַַַַָָָָָ אברהם שׁם המּקוֹם ההוּא 'ה' יראה', אשׁר יאמר היּוֹם, 'בּהר ה' יראה'"ָ 6 ) פס' יד ( . ֶ אך קריאה צמודה עם דגש על מילים חוזרות יכולה לעיתים להתברר כבלתי מספקת, שכן היא לא תמיד עונה על השאלות הפילוסופיות המציקות ביותר שהכתוב מעורר . במקרה העקדה, אנו מגיעים לכאורה על חזרתן של "מילים מנחות" שכאלה כערוצים להעברת משמעות העיר בובר : 5 . "חזרה מדודה שכזו, המקבילה למקצב הפנימי של הטקסט – או אולי בעצם נובעת ממנו – היא כנראה הטכניקה החזקה מכל העומדות לרשותנו להנכחת משמעות מבלי לבטאה מפורשות . . . מי שמקשיב ישמע את המשמעות הגבוהה יותר שבדמיון הצלילי . נוצר חיבור בין קטע אחד למשנהו וכן בין שלב אחד בסיפור לאחר – חיבור המבטא את המניע העמוק של האירוע המסופר באופן Buber, מיידי יותר מכפי שיכול היה לבטא מוסר השכל המוצמד אליו" . , עמ' 116 . לאורך כל ספרנו זה על סיפורים Scripture and Translation שממשיכים והופכים זה את זה, נשים לב היטב לשימוש שעושה הכתוב במלה בגרמנית – במאמץ להשגיח במסרים הטבועים בו . leitwort המנחה – , עמ' 42 . בובר מרחיב על תפקידה של מלת Buber, On the Bible ראו 6 . המפתח "לראות" לאורך כל סיפורי אברהם .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help