sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:224

224 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה המשנה הסדורה נובעת וממשיכה עם הטקסט התנ"כי של דברים ו, ה, בכל שלושת הרבדים האמורים : 1 . " בכל-לבבך ", בבשר, בחומר, במימוש, המייצג את החלק השלישי במשניות והמוגדר כ" פעולה-חומר " . 2 . " בכל-נפשך ", המוגדר בחלק השני של המשניות כ"דרך", אהבה מ" ראייה-הכרה ", מהתבונה הטהורה . 3 . " בכל-מאודך ", אחדות במהות נשמת היותך ההווֶה, הגשמה פעילה, כמוגדר ומאופיין בפרק הראשון של המשניות ב" משמעות-רוח " . לכן המשנה הסדורה משתמשת בלשון בשר ( טעם ) בהוויה של האהבה הרוחשת . d . "בכל לבבך" — אבן עזרא אומר על דברים ו, ה : "בכל לבבך בכל נפשך . הלב הוא הדעת והוא כנוי לרוח המשכלת כי היא המרכבה הראשונה וכן חכם לב קונה לב" . להבדיל מאבן עזרא המשנה הסדורה רואה בלב האנושי מקום משכן סימבולי בלבד לנפשגוף האחת והיחידה המבדילה ומייחדת את האנוש על כל היותו, מהותו, נפשו הפועלת כגופרוח . וממשיך ואומר ( שם ) : "מאדך . מטעם מאוד מאוד . והטעם לרוב אהוב אותו בכל מה שתוכל ותהיה אהבה גמורה בלב" . אבן עזרא רואה ומכיר באהבה כיסודית ובת טעם מוחשי המהול בקסם על דרך חייו של אנוש . המשנה משתמשת במילה "טעם" גם מלשון התמכרות, כאמור לעיל, "אהוב אותו שתוכל" . ההתמכרות היא בעיקרה תופעה המוכרת כשלילית, אבל התמכרות לאהבת אמת, אותה אהבה המעלה ומקדמת את האדם לחיות בהגשמה פעילה הינה זכה וטהורה וכרוכה בהשבחה באיכויות הראייה וההכרה . ולפיכך קשה יותר להגשימה, כפי שמפרט שפינוזה . לכן המשנה הסדורה גם משתמשת באפיון האהבה לא רק כרגש אלא גם כחוש, כ"טעם", כדי להזהיר ולהתריע על הפכפכותה כאשר היא אהבה הקשורה למושאים שקריים ורעים ביסודם ליחיד והקהילה . באורה' מאמר שני כלל ו', פרק א', חסדאיקרשקש אומר על האהבה : "כל אשר יהיה בשלמות יותר גדול, יהיה אהבה והערבות בחפץ גדול יותר . . . שלפי מדרגת הטוב האהוב תהיה מדרגת האהבה" . המשנה הסדורה רואה באהבה את מהות חיי האנוש, את נשמת האנוש ההווה . לחיות את החיים מתוך אהבה לחיים בסביבה אוהבת, משמעו לעבור את החיים ביותר שמחה, מעט חרדה ופחד, בתוך התפעלות ראייתית הכרתית, בהיות הנפש מודעת להגשמתה באופן פעיל ממשי והרמוני . המשנה הסדורה לוקחת את האהבה ופורסת אותה במרחב היסודות ההכרתיים . מהיותה של האהבה במהות

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help