sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:222

222 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה כ"מכונה יבשה", וחייו ריקים ואין בו רגע אחד של אושר, שהרי האושר והאהבה כרוכים זה בזה בהרמוניה הולמת . האושר הנשגב מתגלה לנו גם באהבת אמת מציאותית וממשית, ובו האנוש רואה ומכיר את האהבה בהתרחשותה ומודה למרחב על מצבו ההווֶה . ברוב המקומות על פני כדור הארץ היום, האנוש עדיין חי בחרדה ופחד גדולים, בייסורים, בסבל, בחולי, ברדיפות, בהשפלה ובעוני . המשנה הסדורה רואה ומכירה בהיות האהבה ממשית באידיאת החיות המשתנה האמיתית, היות האהבה חלק הדדי באנרגיית החיות, הרצון, ה- conatus לחיות, ופעמים שקיקה פועלת של "רוח חיים" לאושר . לכן היא מוגדרת כ"טעם", כתמצית ( essence ) , כמהות מאוששת, מוחשית, אמיתית וממשית . פעמים, ה"אהבה" מרגשת ומכאיבה, מתוקה ומרירה, קשה ורכה, לוהטת וקרירה, עדינה וסוערת, מכה ולוטפת . המשנה בוחרת באהבה כיסוד הכרתי בתהליך הבריאה, יצירה ועשייה כרגש ממשי ב"רוח חיים" . a . חיי אנוש — חיי אנוש מקבלים משמעות פועלת במשנה הסדורה, כאהבה 113 אקטיבית בחיי אנוש, יזומה, לא סבילה, רצייה הבאה מ"ראייה-הכרה" . ראייה המתחילה כבר בסוף ההקדמה למשנה הסדורה עצמה : "האנושות רוחשת במציאות הוֹוָה ומשתנה . יופייה והדרה של הבריאה האנושית כיופי הבריאה כולה מִפגש שיח חיים הַלְּלוּיָהּ", וכמובן גלומה, כאמור, ביסוד י' . b . ב מאמרקצרעלאלוהים,האדםואושרו , חלק שני, פרק חמישי, סעיף ( 1 ) , עמ' 150 , שפינוזה מגדיר ורואה את "האהבה שאינה אלא ההנאה מדבר וההתאחדות עמו" . וממשיך ( שם, סעיף ( 5 ) , עמ' 151 ) ואומר : "והכרחי הוא שלא נשתחרר ממנה, מאחר שבגלל חולשת טבענו, לא היינו יכולים להתקיים בלי ליהנות ממשהו, אשר עמו אנו מתאחדים ועל ידו אנו מתחזקים" . שפינוזה רואה את החיות בחיי האנוש כמתגברת ועולה או יורדת ונחלשת, הכול בהתאם לנסיבות החיים מבלי לראות ולהכיר באהבה כרגש העומד על חייו בזכות עצמו . ה"אהבה" מופיעה כיסוד י' הכרתי ואחרון : "אהבה היא טעם חיי אנוש" ומשמשת סוגרת ומשלימה את היסודות, על אף שאין בהם סדר הייררכי כלשהו . לפיכך, מהווה ה"אהבה" מהות פועלת בטבע בכלל ובאנוש בפרט . היות שהמשנה הסדורה על ביאוריה נכתבת בלשון בני-אדם ומכוונת אל בני-האדם, היא מדגישה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help