sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:337

337 אי ד א ה פיזיו ל וגי ת תקווה, אהבה, חדווה, עונג ורגשות המצמצמות את חיותו של היחיד : עצב, פחד, כאב, סבל, ייאוש, כעס, רתיעה, לעג, שנאה, קנאה, בושה וכו', וכל יחיד הוא סובייקטיבי-קונקרטי, ייחודי ונצחי בייחודיותו ( להרחבה ראו תורתהמחוללים , עמ' 160 ) . בפועל הרגשות, חושים, רציות ( תכונות אופי והתנהגות ) פועלים במקביל בהדדיות וביחד, לרחוש כגופנפש לטוב ולרע, במרחב הקהילה והסביבה . מתודת המשנה הראשונה היא דינמית בין פרקי המשנה, כאמור לעיל, מ"מטרות- על", "דרך" ו"מימוש", והיא מסננת את מארג "אמיתויות" האושר הנמכרות לבני-האדם מכל עבר — מבתי הספר לתרבות הצריכה, למושגי ביטחון אישי וחברתי, אהבה וחברות . מתודת הלימוד הדינמית במשנה הסדורה, על שלוש משניותיה ומפתח יסודותיה, מצמצמת את ה"אידאות הדמיוניות והשקריות" המוצעות ליחיד האדם . בימינו, אפילו אנשי המכירות בחברות הטלפונים מציגים עצמם כחברים, פקידי בנקים — כיועצים, ואחרים מוכרים מושגי "ערך עליון" או "מקודש", כגון מסורת, מנהגים, טקסי דת . לימוד המשנה הראשונה מאפשר ליחיד, תוך כדי פעילויותיו בחייו, להבין יותר את מהותו וייחודו ועל ידי כך יממש את איסוף הרגעים של מנעדי איכויות אושרו הממשי, האמיתי, כמבואר בהקדמה ל משנהסדורה : כללית ( אישית ) וכפי ש שפינוזה מציין ב אתיקה חלק ד', עיון למשפט 45 , עמ' 324 : "נאה לחכם שיהא מתרענן ומהנה את עצמו, במידה הראויה" . a . צמצום חרדה ופחד — בעל התקווה, ב מאמר קצר על אלוהים, האדם 155 ואושרו , חלק שני, פרק תשיעי, סעיף ( 2 ) , עמ' 157 , טוען שפינוזה : "מבחינת מי שמשיג את הדברים : הוא צריך לעשות משהו, כדי לקדם את בואו של הדבר, או כדי לעכב את בואו" . המשנה הראשונה מסכימה ומקבלת את עֶקרון הפעולה או האי-פעולה לשינוי מצבים, ממצב אחד למצב אחר במרחב ובזמן . בפרק התשיעי, סעיף ( 3 ) ( שם ) , מגדיר שפינוזה את ה תקווה : "כאשר אנו מניחים שדבר בעתיד הוא טוב והוא יכול לבוא לעולם, אזי מקבלת הנפש צורה כזו שאנו קוראים לה תקווה . זה אינו אלא סוג מסוים של שמחה, המהולה בכל זאת בעצבות כלשהי . לעומת זאת כאשר אנו שופטים שהדבר האפשרי העתיד לבוא הוא רע, הרי נולדת מכך בנפש צורה שאנו מכנים אותה בשם פחד" . לתפיסתו של שפינוזה, העצבות הזאת היא הספק הקטן שקיים בנוגע למה שעתיד לבוא . אבל

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help