sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:219

219 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם מהות יסוד י' במפתח המשנה : "אהבה היא טעם חיי אנוש" . מרגע מצת החיות, האדם מתנסה בחוויותיו ובורר את "הטובות" לו וגם מתייג את ה"רעות" לו . הצורך לחום, שיח, חמלה מתחיל כבר ממצת החיות וממשיך בינקותו ביתר תוקף לאורך דרך חייו . הצורך להיות אהוב צרוב ב"רוח חיים", מלווה כל רגע ורגע את היחיד במסעו האחד והיחיד . האהבה היא חושנית גם בהכרה לא מודעת כל משך המסע, וכאשר האדם בהכרה מודעת, הוא יודע זאת כשאהבה רוחשת בו פעמים יותר רבות . כאשר זוהי אהבה המופעלת על הגופרוח בהעצמת תחושת כוחה של הנפשגוף, הרי אפשר להגדירה כאהבה סבילה, אך אהבה יזומה, הבאה מתוך ראייה-הכרה איכותית התופסת את המציאות הממשית תוך הסכמה, שיתוף ואיחוד עם מושאה האהוב, "היא" אהבה עם טעם החיים, המעצימה את האוהבים ומקטינה את החרדות והפחד . המשנה הסדורה אינה רואה את האהבה רק כאפיון של שמחה, אלא להפך, באהבה יש גם שמחה ויש בה גם רגשות וחושים אחרים . האהבה היא "טעם" מלווה לאורך הדרך הנמשכת ומשתנה . ואיתה, עם הדרך המשתנה, משתנה גם האהבה ואיכותה עולה ויורדת, נעלמת וחוזרת, ריבוי אהבות במסע האחד לאורך הדרך . b . כאשר "אהבה היא" עוצמתית, רגשית וחושית, ומגיעה כרצייה פועלת, אזי בעיות היחיד הקונקרטיות משנות את סדר עדיפויותיהן . בפועל האהבה משנה את סדר העדיפויות בין שהיא סבילה או פעילה . כאשר ה"אהבה היא" אובססיבית הרי היא כמחלה הטעונה איזון וטיפול . האהבה במשנה הסדורה בהמשך, היא אומנם "על כל דרכיה ומשמעויותיה הפועלות", אך יש לה הגדרה ברורה למהותה הפועלת . אהבה המקדמת את היחיד והקהילה לאושר וטוב איכותיים יותר, כמוגדר במשנה, היא רצייה או הפעלה אקטיבית הנובעת מאיכות ראייה-הכרה התופסת את המציאות הממשית . הנתינה הספציפית והנמשכת היא השתתפות במעשה יצירה, ראיית יופי הבריאה בהוויה עד התפעלות הנפשגוף להארתה באושר כ"אהבה שאינה תלויה בדבר" . שפינוזה ראה באהבת אלוהי טבע, אהבת אלוהים כשלמות האהבה, כאמור לעיל, וכפי שנאמר בפשטות על ידי יוחנן ב איגרתא' ד, ח : "אלוהים הוא אהבה" . להבדיל מ שפינוזה, המשנה הסדורה אינה מדברת או מתארת את האלוהים האפשרי . לתפיסתה כל התופעות

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help