sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:334

334 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה " המשפיעות באופן ממשי וחיובי " . דהיינו, ממשי והולם מבחינת ראייה-הכרה בתפיסתה את המציאות הממשית האמיתית, ו" חיובי וראוי " בכל איכויות הראייה וההכרה השונות . לשיטתו של שפינוזה, בדרגת הכרה ראשונה, אכן תחושותיו של היחיד לגבי "טוב" ו"רע" מתייחסות לחיזוק ( ביטחון ) או להחלשת ( אי ביטחון ) חיותו המיידית והישירה . ברמת הכרה שנייה, לשיטתו, היחיד כבר רואה ומכיר תהליכים מרובים ופעמים פועל לצמצום ה"רע" מבחינתו, ולכוון מעשיו ופועלו לעלייה וייצוב אנרגיית-חיותו . האתיקה היא אישית יחידנית ( כלומר, סובייקטיבית ) . אבל בהיות בני-האדם מחוברים אלו לאלו באופן ביולוגי ונפשי, בתוך קהילותיהם ומעבר להן, תוצאות הפעולה השלילית באחד ( רצח ) משפיעות גם על כל אדם אחר בעולם . כלומר, אם הפחתת באושרו של אדם אחר, לפי עֶקרון המידתיות המוסרי, העולם כולו נסוג אחורנית . זהו אולי בסיס למוסר "אוניברסלי", ביולוגי-נפשי ( גופנפש ) . כל יחיד, מעצם טיבו, הוא חלק ואגד של ציבור גדול . ולכן כל אדם צריך לשאוף לא רק לטובתו שלו, אלא לטובת הכלל כולו . c . מתודת ה משנהסדורה : כללית ( אישית ) , בפרק השלישי, ממשיכה בתהליך ה" מימוש " הדינמי, ביצירת תשתית תקשורת בין היחיד לסביבתו, תוך " דרך ( ראייה-הכרה ) " שגובשה עד כה כבר בפרק השני לעניין דרכו ולאור הבנת " מטרות- על ( משמעות-רוח ) " שלו, שנבחנו כבר בפרק הראשון, השבות וחוזרות באופן דינמי בין פרקי המשנה הראשונה . שיטת הלימוד במשנה הראשונה הינה מתודה פועלת המעודדת את היחיד לפיתוח "טוב" רב יותר עבורו ועבור קהילתו דרך ראייה והכרת עצמו, במהלך חייו השוטפים, היחידניים, המהווים את מסעו האחד, בזמן . בהמשך, בשלב 1 של הפרק השלישי " מימוש ( פעולה-חומר ) ", מציינת המשנה בתוך הסוגריים " [ לאורך זמן, היסטורית, צמצום חרדה ופחד ( חוליי אנוש נובעים גם מחרדה ופחד, מחוללים סבל שנאה והרס לעצמו וסביבתו ) ] " ( הסוגריים העגולים-פנימיים מהווים רובד משני, כאמור, ובהקדמה למשנה הראשונה ) . דהיינו, תוקפו של ה מימוש בפועל הוא בהשפעה חיובית איכותית יותר, בעלת התמד והמשכיות, תוך התמדה בפעילויות יזומות שנועדו לצמצם ולסלק אי ודאויות, בכך לצמצם חרדות ופחדים . כמבואר במשנה הסדורה לגבי

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help