sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:218

218 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה סדורה : כללית ( אישית ) , בפרק השלישי "מימוש", מפרטת ומבארת, שמדובר באהבה "על כל דרכיה ומשמעויותיה" ( ראו בהמשך, ביאור 159 ) . המשנה רואה מתאם ישר בין השבחת רגעים של מנעדי איכות האושר של היחיד לבין זיכוך אהבותיו . אהבות הנגרמות ברמת ההכרה הראשונה לתפיסתו של שפינוזה הן פחות אמיתיות, פחות יציבות, ובהן היחיד חוזר ומכאיב לעצמו לאורך כל חייו . לראיית המשנה הסדורה, ככל שהוא פועל מהתבונה ובונה דרכו מראייה והכרה ממשית ואמיתית של התופעות הממשיות, של עצמו וסביבתו, כן הוא ישביח באיסוף רגעים של מנעדי איכות אושרו ואהבותיו . האדם שואף לחיות את חייו על כל סוגי אהבותיו כך שיהיו מתוך ראייה והכרה מהדרגה השנייה, השלישית ומעלה, לתפיסתו של שפינוזה, כך יהיה שרוי ונמצא בטעם חייו . בדרגת הכרה אינטואיטיבית שלישית ומעלה, לתפיסת שפינוזה , היחיד חווה את אהבותיו באופן של הוויה מתרחשת על-זמנית . גם במקרה שבו האהבה פגה ונעלמת, עדיין נצחיות האהבה ל"יש" כלשהו, כמו אישה, איש, ילד, מקום, חיה וחפץ, צרובה בנפשגופו, בזיכרון טוב ואסיר תודה על שזכה בה . זיכרון האהבה הממשית והאמיתית מחזק את חיותו ומביא אותו לראות ולהכיר בתפיסת מציאות ממשית ואפשרית עם איסוף רגעי איכות אושרו ואהבותיו . a . היא — ב אתיקה , חלק ג', משפט 13 , עיון, עמ' 209 , אומר שפינוזה : "אהבה 111 אינה אלא שמחה בלוויית אידיאה של סיבה חיצונית . . . ועוד אנו רואים, שהאוהב חותר בהכרח לשמר את הדבר האהוב" . המשנה הסדורה מקבלת חלקית את ראיית שפינוזה לתקופתו ולניסיונו . הנפשגוף, בהיותה אוהבת מרגישה שמחה, מכיוון שיש לה הכרה של העצמת חיותה וכוחה ולכן, לא בהכרח חותר האוהב לשמר את הדבר האהוב עליו . שפינוזה מנסה לצמצם את הרגשות, וראה כמה מהן כעירוב עם רִגְשָׁה אחרת, ולא ראה את האהבה כעומדת נפרדת ובסיסית ב"צבעה", בהשפעתה הפועלת יחד עם הרגשות האחרים . הרגשות שלובות זו בזו ובעלות איכות שונה האחת מרעותה . יש קשר רב בין הרגשות ואפיוני האופי וההתנהגות, אך לא כאן המקום להרחיב, ראו הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיה שלההכרה או מורהאנכי . כמו כן, היחיד גם חותר לשמר את חיותו בכללותו, את מהותו והדברים האהובים או חביבים עליו שזורים יחד עם רגשות אחרות לשמר את חיותו . רוב יחידי האנוש אוספים רגעי מנעדי איכויות אהבה, זהו

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help