sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:100

100 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה היה יכול להיות "אילו" התחוללו הדברים, סיבתית, אחרת . כלומר, על מה שהיה יכול לעשות או על מה שיעשה . היחיד שואל את עצמו אין-ספור שאלות ברגעי היום-יום ומסובב עצמו בסערה נמשכת של חרדות, פחדים ודאגות . להמחשת השיטה, נניח מקרה פרטי שכיח ובסיסי, שבני זוג מתאהבים ומביאים ילד לעולם . מראייה צלולה ובהירה של חיי האדם, אנו רואים את עוצמת הקשר הקיים בין האדם וילדו . לכאורה, אנו יודעים וחשים ביום-יום את הצורך ב"שלמות" והרמוניה עם ילדנו, אך בפועל, כמה קשה ומורכבת המלאכה כאשר "הידוע והמקובל כטוב" נמצא במושגים מעורפלים, כמו "שלמות", "ביטחון", "הצלחה", "מעמד חברתי", "יכולת צריכה" וכו' — כולם נמצאים בסביבתו של היחיד, מחוצה לו, בחברתו ובקהילתו . בפועל, "אושרו" מורכב מרצף לא מחובר של מימוש אקראי של תדמיות, נגיעות לא סדורות במימוש שברירי של "אושר" חולף ונידף, תוך אחיזה בתפיסת מציאות שקרית והזויה . בהמשך, במפתח המשנה הסדורה, המשמש היכל בעל עשרה יסודות להרחבה והעמקה של גבולות ההכרה, ביסוד י', נאמר : "אהבה היא טעם חיי אנוש", אשר בעיקרו היחיד והקהילה מקבלים אחריות אפריורי לכל מעשיהם בפועל וליכולתם לשאת בקבלה ובאהבה אחריות זו באופן ממשי ואמיתי ובכך ישביחו ברגעי מנעד אושרם . לחלופין, דרך הבערות, החרדה והפחד ללדת ללא כל אחריות לאדם היחיד, לקהילה, חברה וטבע, ואידך זיל גמור . b . באיגרת עשרים ואחת לגויליאמו דה-בליינברג, איגרות , עמ' 135 , אומר שפינוזה : "העדר או חיסרון עניינו אינו אפוא אלא לשלול מדבר מה ששייך לטבעו על פי משפטנו, והשלילה אינה אלא לשלול מדבר מה ששייך לטבעו" . בהמשך, המשנה הסדורה מסבירה את ההעדר או החיסרון, עֶקרון אי השלמות בחיי האדם כיתרון, ב משנהסדורה : כללית ( אישית ) פרק שני, "דרך ( ראייה- הכרה ) ", שלב 1 : "הכרה באי השלמות ( מוסר ) " . דהיינו, על היחיד ללמוד ולברר את ה"אנכי" שבו, את דרכו, לראות ולהכיר את מוגבלותו, את "אי שלמותו" בהווה הממשי . הפנמה לימוד זה וקבלתו, מביאות את היחיד לקבל תורת מוסר ( אתיקה ) אוניברסלית, המאפשרת לו ולקהילתו להתחבר עם בני-אדם, אשר כל אחד מהם כשלעצמו חסר "שלמות" בהגדרה . כדי לחיות בהרמוניה דינמית ומשתנה, ומאחר שהיחיד אינו מושלם וחל עליו עֶקרון אי השלמות, אזי על

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help